Toidutalumatuse test – kõik, mida sa teada võiksid!

Foto: Madis Veltman, Postimees.

Mul on toidutalumatuse testidega juba pikem ajalugu. Olen neid teinud erinevates kohtades erinevatele toiduainete hulgale ning saanud iga kord ka erinevad tulemused. See on teema, mille osas saan vähemalt kord kuus lugejatelt küsimusi. Seega usun, et see postitus tuleb kasuks paljudele, kes veel pole päris täpselt aru saanud:

  • mis vahe on toidutalumatusel ja toiduallergial
  • millest tekib toidutalumatus
  • mis on toidutalumatuse testi eesmärk
  • mis juhtub, kui tarbida toiduaineid, mille vastu esineb talumatus
  • kuidas toidutalumatustest vabaneda

 

Veebilehe sisu ei ole lubatud avalikustada, levitada või kasutada mistahes viisil ja kohas sh meedias ilma autori kirjaliku loata. Ka osaliste tekstide või tsitaatide avaldamise korral meedias tuleb küsida kirjalikku luba. Loa saamisel peab avalikustamisel säilima viide info algallikale va juhul kui ei ole kokkulepitud teisiti. Veebilehe sisu võib printida vaid isiklikuks kasutamiseks. Postitustes olev informatsioon on ainult informeerimise eesmärgil ning autor ei vastuta informatsiooni õigsuse eest. Tegemist ei ole meditsiiniliste soovitustega ning meditsiiniliste küsimustega tuleks alati pöörduda meditsiinitöötaja poole. Sisu kasutamine tähendab, et aktsepteerite lehe üldtingimusi.

5 Comments

  1. Kadi Käesel says:

    Oh, ma ei ole veel artiklit läbi lugenud, aga just täna ma tahtsin aega panna synlabi. Ei suutnud aru saada kas oleks vaja toidutalumatuse test või allergia test….ja üleüldse, mis vahe sel on!? Tegin täna konto ning nüüd õhtul vahib just õige artikkel mulle otsa. kohe loen. :D

  2. Maiken says:

    Üle kahe aasta tagasi alustasin toitumise muutmist ja hakkasin toituma Meditsiinimeediumi järgi (sellerimahl, smuutid jne). 1,5 a pärast jäin rasedaks ja otsustasin, et ei piira end söömisel, kuna see oli minu keha jaoks ikkagi stress(ei saanud syya seda mida tahtsin). Ilmselt oli see vale otsus, kuna tekkisid meeletud gaasid. Arvasin, et rasedusest aga need jäid pysima ka peale synnitust. Aasta alguses otsustasin, et teen todiutalumatuse testi. Pilt oli samuti kirju ning kui asjasse süvenesin oli ikka päris masendav. Pidin loobuma kôigest, mis olid vàrvilised 4 kuuks ning vôtme ensüüme, probiootikume, L-glutamiini, libejalaka teed. Loobuma pidin: nisu, pàrm, pähklid (v.a kreeka pähkel), piimatooted, kookos, raps, kakao, vanili, seemned, kikerhernes, aeduba, bataat, tomat, seened jne. Ühesônaga vàga palju toiduaineid, mis olin just enne seda asendanud näiteks nisutooted asendasib kookosjahu, mandlijahuga ning enam ei saanud neid ka süüa. Ei saanud värvilisi toiduainetest tàielikult loobuda kuna oleksin pidanud siis kôik toidu ise tegema, aga vàikese lapse kôrvalt oli see keeruline ning ei meeldi kahjuks ka süüa teha. Nt rapsi on niii paljudes kohtades. Aga vàltisin nii palju kui vôimalik ning paremat enesetunnet tundsin juba üsna ruttu. Kahjuks vôtsin pàris palju ka kaalust alla. Nyyd ikkagi jälgin ja ei söö igast kräppi, vahel ikka patustan ja siis ka gaasid kiired tulema. Eks see tervenemine ongi pikkpikk protsess ja eriti siis kui vahepeal patustada. Aga kui oled juba nii teadlik toitumise osas siis ei tahagi seda kràppi pidevalt süüa ning keha annab ise märku ja tahab tervislikku toitu :).

    • Kui Sul näitas talumatust paljuski nende toiduainete suhtes, mida sa just sööma olid hakanud rohkem, siis on see ideaalne näida lekkivast soolest. Ehk toiduaine osakesed, mida sööd, lekivad vereringesse. Eesmärk peaks olema lekkiv sool terveks ravida :)

  3. Sandra says:

    Täpselt minu teema praegu. Käisin end testimas nüüd kevadel maikuu alguses ja tulemus oli kohutav – pmst see mainitud “päikseloojang”. Vastunäidustatud oli muuhulgas ntx põhilistest toiduainetest nisu, pärm, raps, piim, munavalge, tomat, sealiha, küüslauk, osad pähklid jne. Muidugi tekkis alguses veidi masendus, et ei tohi üldse midagi süüa ja alguses oligi päris keeruline, poes ka raske käia. Aga ikkagi võtsin ette ja uurisin alternatiive ja uusi retsepte, mida ma saaksin süüa. Lisaks hakkasin kõrvale võtma ka Dr.Ohhira probiootikume + Enzymedica ensüüme. ensüüme küll ei võta koguaeg, neid pole soovitatav ka üle 30 päeva järjest võtta, et keha laisaks ei läheks. Seedimises hakkasin positiivseid muutusi märkama juba kuskil nädala pärast. Kõht ei olnud enam koguaeg punnis ja gaase täis, kergem kuidagi olla ka. Lisaks olid minu mureks ka nahaprobleemid – sügelus ja ekseemid, need küll veel päris kadunud ei ole, aga eks võtab siis aega. Ma ei saa öelda, et ma kõik see periood täiesti patuvaba olen olnud, suvi on üks ütlemata halb aeg sellise paastu jaoks :) Aga need libastumised olid siiski harva ja mingite üritustega seotud, kus mul väga valida ei olnud. Igatahes nüüd mul ongi plaanis uuesti testida, et näha, kas “pilt” on nüüd paremaks ka läinud või veel ei. Soovin kõigile kindlat meelt ja vastupidamist, kel samasugune teekond ees või käsil! Parema tervise nimel. :)

    • Tore, et olukord paranes! Kindlasti tervenda ka soolestikku, et lihtsalt uute asjade vastu talumatust ei tekiks (minu teekonnast saad lugeda SIIT). Sest nagu ka kirjutasin, siis toidutalumatus on sümptom mitte juurpõhjus, ravi ka juurpõhjust ehk soolestikku 😊

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sellelt lehelt sisu kopeerimine keelatud.