Toidutalumatuse test – kõik, mida sa teada võiksid!

Foto: Madis Veltman, Postimees.

Mul on toidutalumatuse testidega juba pikem ajalugu. Olen neid teinud erinevates kohtades erinevatele toiduainete hulgale ning saanud iga kord ka erinevad tulemused. See on teema, mille osas saan vähemalt kord kuus lugejatelt küsimusi. Seega usun, et see postitus tuleb kasuks paljudele, kes veel pole päris täpselt aru saanud:

  • mis vahe on toidutalumatusel ja toiduallergial
  • millest tekib toidutalumatus
  • mis on toidutalumatuse testi eesmärk
  • mis juhtub, kui tarbida toiduaineid, mille vastu esineb talumatus
  • kuidas toidutalumatustest vabaneda

 

Mida tähendab toidutalumatus?

Toiduallergia ja toidutalumatus ei ole üks ja seesama asi. Seega toidutalumatuse korral ei pruugi sümptomeid koheselt ilmneda nagu allergia puhul. Allergia määramiseks on olemas omaette allergiatestid. Toidutalumatusest tingitud ilmingud avalduvad pikema aja jooksul. Need ei avaldu nii tajutavalt ning võivad jääda täiesti märkamatuks, kuid võivad ajapikku koormata organismi ja põhjustada tõsiseid haigusi.

Toidutalumatuste tekkeks on mitmeid põhjuseid. Toon välja 2 peamist:

  1. ensüümide puudulikkus – seedesüsteemi ärritavad teatud toiduained ning ensüümid ei suuda neid lagundada. Võib tekkida ärritunud soole sündroom ehk IBS.
  2. lekkiv sool – sooleseinad on saanud kahjustada ning lasevad toiduosakesi läbi vereringesse, kus tekib immuunreaktsioon ehk IgG antikehad tarbitud toiduainetele.

Hippocratese “All disease begins in the gut.” on siia sobilik näide, et mõista, kuidas nõrgenenud mikrobioom, sellest tekkinud soolepõletik ning sellest omakorda tekkinud soole limaskesta kahjustused võivad põhjustada talumatusi toitude suhtes. Kui mikrobioom on ülekurnatud, siis võib kahjustunud sooleseina tõttu sattuda soolesisu läbi sooleseina, põhjustades immuunreaktsiooni, mille peale tekivad igG antikehad meie veres antud toiduaine vastu. Samasuguse reageeringu ehk antikehade tekke võivad põhjustada ka nahale kantud kreemid-pesemisvahendid ja ka sissehingatavad osakesed nagu näites hallitusseente osised ehk selles testis Aspergillus niger. Neid samu igG antikehasid toidutalumatuse test aitabki tuvastada. Kuid nagu ehk aru saate, siis nende toiduainete välistamine ei ole ainus lahendus… Sest põletikulise soole puhul tekib lõpuks talumatus järgmiste toiduainete suhtes, mille vastu eelnevad välja vahetatakse, isegi tervislike toitude vastu.

Kui probleemiga mitte tegeleda, võite leida end järgmistes võimalikes olukordades:

  1. Vaikne autoimmuunsus: positiivsed antikehade tulemused, kuid sümptomeid ei esine
  2. Autoimmuunreaktsioon: positiivsed antikehade tulemused ja sümptomide esinemine
  3. Autoimmuunhaigus: keha on piisavalt koormatud, et areneb välja krooniline autoimmuunhaigus

 

Sagedasemad toidutalumatuse ilmingud:

  • peavalud,
  • väsimus,
  • liigesepõletikud,
  • diabeet,
  • kilpnäärme põletik,
  • gastrointestinaalhäired (Crohni tõbi, tsöliaakia ja ärritunud soole sündroom),
  • naha probleemid (atoopiline dermatiit, akne ja psoriaas),
  • psüühilised häired,
  • depressioon,
  • ülekaalulisus,
  • kõrgvererõhutõbi,
  • fibromüalgia,
  • kõrge kolesterooli tase,
  • podagra jne.

 

Toidutalumatuse testimisest

Toidutalumatuse korral leitakse testi käigus verest immunoloogiline vastus, mida puudulikult lõhustatud või sooleseina suurest läbilaskvusest (lekkiv sool e leaky gut) tingitud toiduained võõrkehadena esile kutsuvad. Toidutalumatuse testi puhul määratakse antikehi (IgG) või leukotsüütide reaktsiooni. Lastele seda testi otseselt ei soovitaks kohe esimese asjana, kui mingi toiduaine suhtes kahtlus, vaid esmalt proovida välistusmeetodit ja teadlikku toidulaua tasakaalustamist toitumisnõustaja toel..

Härm viib läbi Synlab Eesti Cytolisa® testi 176 toiduaine suhtes. Testi läbiviimine ise on äärmiselt lihtne. Põhimõtteliselt nagu iga teine vereproov. Parim teha hommikul ärgates tühja kõhuga (10h söömata) ja vett enne tarbimata (vähemalt 2h joomata). Enne vereproovi andmist väldi võimalusel paar-kolm päeva seedimist mõjutavaid ravimeid/toidulisandeid (nt ensüümid). Mina hüppan selleks tavaliselt voodist otse autosse ja Synlabi süstlasse. Suts ja valmis ning vereproov saadetakse Synlabi Saksamaa laborisse. Testi vastus edastatakse nõustajale maksimaalselt 16 päeva jooksul. Testi vastuseid saab tellida eesti, inglise ja vene keeles.

Toidutalumatuse testi näidis

Minu testitulemused on alati näidanud, et mulle ei sobi piimatooted, mesi, aedoad, liha, mereannid, viinamarjad ja gluteeni sisaldavad toiduained! Põnev selle juures on see, et ma tõesti ei sallinudki viinamarju (ja rosinaid), mett, gluteeni, liha, piimatooteid ja ka aedube. Justkui mu isu teaks, mis mulle ei sobi. Tänaseks ma ikka veel ei söö neid, küll aga armastan vahel veini juua ja mida üllatust, viinamarjad on listist ära kadunud. Kunagi varem oli mul probleeme ka läätsedega, kaeraga ja kaunviljadega (eriti sojaga), aga neist olen soolestiku tervendades üle saanud ja söön neid tänaseks igapäevaselt.

 

Kuidas pärast testi edasi toimida?

Testi tulemused võivad paljude jaoks olla ootamatud ja suisa hirmutavad. Mõnel võib ees olla täitsa päikeseloojang (punased ja oranžid foorid), teisel aga roheline aas. Esimene samm võiks olla igal juhul reageeringut põhjustavate toiduainete vähendamine või välistamine teatud perioodi jooksul. Võib juhtuda, et see võimaldab toiduainet tulevikus menüüsse tagasi tuua. Kuigi need on kindlasti toidud, mida võiks süüa ka tulevikus harvem ning väiksemates kogustes, et keha mitte liigselt koormata.

Kindlasti on välistatavate toitude seas ka toiduaineid, mis ühel või teisel põhjusel pole niikuinii meie keha ja tervist toetavad, vaid vastupidiselt põletikulised, ning mille menüüsse tagasi mitte toomine tuleb vaid tervisele kasuks (gluteeni sisaldavad toiduained, piimatooted, sealiha, alkohol jt)!

Kui toidutalumatust tekitavaid toiduaineid edukalt vältida, võib märgata tervise üleüldise seisundi paranemist – alanenud põletikutase, stabiilsem immuunsüsteem (alanenud allergiad, nahaprobleemid jt), parem uni, kergem enesetunne, parem seedimine ja kõhu läbikäik ning muude krooniliste haiguste paranenud seisund. Nagu aga varasemalt kirjutasin, siis vaid toitumise muutmine ei ole siinkohal lahendus. Tegeleda tuleb ka eluviisi ülevaatamise ning soolestiku tervisega, et, lisaks põletiku alandamisele, tervendada ka lekkiv sool, et vältida tulevikus toidutalumatusi. Kuidas soolestikku tervendada, loe mu postitusi antud teemal SIIT, SIIT, SIIT ja SIIT!

Ja kuna 80% meie immuunsüsteemist on meie soolestikus, siis on puhtloogiline, et tervenedes oma soolestiku, terveneb ka meie immuunsüsteem, mis võib ümber pöörata ka toidutalumatused. See aga ei tähenda, et kõik toidutalumatused saaks elimineerida lõplikult, sest me kõik oleme erinevad ja meie kehad reageerivad erinevatele ainetele erinevalt. Mõne geenidesse on kirjutatud, et talle teatud toiduaine lihtsalt ei sobigi ja nii ongi! Aga kuidas iganes Sa toidutalumatusest püüad vabaneda, siis ära unusta oma soolestike eest hoolitseda, sest muidu leiad end oravarattast, kus sümptomid tulevad tagasi.

Paljud inimesed ei tea, et nende tervis võiks olla parem, sest nad on harjunud pideva kehva enesetundega ning ei tule selle pealegi, et võiks oma toidulaua üle vaadata ja soolestikku tervendada. Haiguse mitte ilmnemine ei tähenda veel optimaalset tervist! Optimaalne tervis tähendab kõrget energiataset ja libiidot, head und, head väljanägemist ja palju muud!

 

Boonus!

Et aidata Sul saavutada optimaalne tervis, siis mul on rõõm jagada teiega oma kauaaegse partneri ja suure sõbra Härmi eripakkumisi eksklusiivselt Sinule:

  1. -20% toidutalumatuse testile koodiga “TEST20” kuni 19.08!
  2. -15% kogu Härm tootevalikule (komplektidele ei kohaldu) koodiga “paljasporgand” kuni 19.08!

Juuli on Härmi sünnipäeva kuu ja selle tähistamiseks pakuvad nad palju erinevaid sooduspakkumisi! Nende uudiskirjadega liitunud saavad teada iga nädal uuest loosist, seega pane ka end kirja, et anda õnnele võimalus just Sulle naeratada!

Lisaks minge piiluge Paljas Porgandi Instagrami lehele, et osaleda auhinnamängus, kus loosime välja 1 tasuta toidutalumatuse testi!

Andke mulle kommentaarides teada, kas teie olete kunagi toidutalumatuse testi teinud? Millised olid tulemused? Kas tajusite mõne toidu puhul ka ise talumatust, mida test kinnitas? Kas muutsite seejärel toitumist? Ootan huviga teie lugusid!

Postitus on sponsoreeritud Härm OÜ poolt, et saaksite kõik seda tasuta lugeda!

Veebilehe sisu ei ole lubatud avalikustada, levitada või kasutada mistahes viisil ja kohas sh meedias ilma autori kirjaliku loata. Ka osaliste tekstide või tsitaatide avaldamise korral meedias tuleb küsida kirjalikku luba. Loa saamisel peab avalikustamisel säilima viide info algallikale va juhul kui ei ole kokkulepitud teisiti. Veebilehe sisu võib printida vaid isiklikuks kasutamiseks. Postitustes olev informatsioon on ainult informeerimise eesmärgil ning autor ei vastuta informatsiooni õigsuse eest. Tegemist ei ole meditsiiniliste soovitustega ning meditsiiniliste küsimustega tuleks alati pöörduda meditsiinitöötaja poole. Sisu kasutamine tähendab, et aktsepteerite lehe üldtingimusi.

5 Comments

  1. Kadi Käesel says:

    Oh, ma ei ole veel artiklit läbi lugenud, aga just täna ma tahtsin aega panna synlabi. Ei suutnud aru saada kas oleks vaja toidutalumatuse test või allergia test….ja üleüldse, mis vahe sel on!? Tegin täna konto ning nüüd õhtul vahib just õige artikkel mulle otsa. kohe loen. :D

  2. Maiken says:

    Üle kahe aasta tagasi alustasin toitumise muutmist ja hakkasin toituma Meditsiinimeediumi järgi (sellerimahl, smuutid jne). 1,5 a pärast jäin rasedaks ja otsustasin, et ei piira end söömisel, kuna see oli minu keha jaoks ikkagi stress(ei saanud syya seda mida tahtsin). Ilmselt oli see vale otsus, kuna tekkisid meeletud gaasid. Arvasin, et rasedusest aga need jäid pysima ka peale synnitust. Aasta alguses otsustasin, et teen todiutalumatuse testi. Pilt oli samuti kirju ning kui asjasse süvenesin oli ikka päris masendav. Pidin loobuma kôigest, mis olid vàrvilised 4 kuuks ning vôtme ensüüme, probiootikume, L-glutamiini, libejalaka teed. Loobuma pidin: nisu, pàrm, pähklid (v.a kreeka pähkel), piimatooted, kookos, raps, kakao, vanili, seemned, kikerhernes, aeduba, bataat, tomat, seened jne. Ühesônaga vàga palju toiduaineid, mis olin just enne seda asendanud näiteks nisutooted asendasib kookosjahu, mandlijahuga ning enam ei saanud neid ka süüa. Ei saanud värvilisi toiduainetest tàielikult loobuda kuna oleksin pidanud siis kôik toidu ise tegema, aga vàikese lapse kôrvalt oli see keeruline ning ei meeldi kahjuks ka süüa teha. Nt rapsi on niii paljudes kohtades. Aga vàltisin nii palju kui vôimalik ning paremat enesetunnet tundsin juba üsna ruttu. Kahjuks vôtsin pàris palju ka kaalust alla. Nyyd ikkagi jälgin ja ei söö igast kräppi, vahel ikka patustan ja siis ka gaasid kiired tulema. Eks see tervenemine ongi pikkpikk protsess ja eriti siis kui vahepeal patustada. Aga kui oled juba nii teadlik toitumise osas siis ei tahagi seda kràppi pidevalt süüa ning keha annab ise märku ja tahab tervislikku toitu :).

    • Kui Sul näitas talumatust paljuski nende toiduainete suhtes, mida sa just sööma olid hakanud rohkem, siis on see ideaalne näida lekkivast soolest. Ehk toiduaine osakesed, mida sööd, lekivad vereringesse. Eesmärk peaks olema lekkiv sool terveks ravida :)

  3. Sandra says:

    Täpselt minu teema praegu. Käisin end testimas nüüd kevadel maikuu alguses ja tulemus oli kohutav – pmst see mainitud “päikseloojang”. Vastunäidustatud oli muuhulgas ntx põhilistest toiduainetest nisu, pärm, raps, piim, munavalge, tomat, sealiha, küüslauk, osad pähklid jne. Muidugi tekkis alguses veidi masendus, et ei tohi üldse midagi süüa ja alguses oligi päris keeruline, poes ka raske käia. Aga ikkagi võtsin ette ja uurisin alternatiive ja uusi retsepte, mida ma saaksin süüa. Lisaks hakkasin kõrvale võtma ka Dr.Ohhira probiootikume + Enzymedica ensüüme. ensüüme küll ei võta koguaeg, neid pole soovitatav ka üle 30 päeva järjest võtta, et keha laisaks ei läheks. Seedimises hakkasin positiivseid muutusi märkama juba kuskil nädala pärast. Kõht ei olnud enam koguaeg punnis ja gaase täis, kergem kuidagi olla ka. Lisaks olid minu mureks ka nahaprobleemid – sügelus ja ekseemid, need küll veel päris kadunud ei ole, aga eks võtab siis aega. Ma ei saa öelda, et ma kõik see periood täiesti patuvaba olen olnud, suvi on üks ütlemata halb aeg sellise paastu jaoks :) Aga need libastumised olid siiski harva ja mingite üritustega seotud, kus mul väga valida ei olnud. Igatahes nüüd mul ongi plaanis uuesti testida, et näha, kas “pilt” on nüüd paremaks ka läinud või veel ei. Soovin kõigile kindlat meelt ja vastupidamist, kel samasugune teekond ees või käsil! Parema tervise nimel. :)

    • Tore, et olukord paranes! Kindlasti tervenda ka soolestikku, et lihtsalt uute asjade vastu talumatust ei tekiks (minu teekonnast saad lugeda SIIT). Sest nagu ka kirjutasin, siis toidutalumatus on sümptom mitte juurpõhjus, ravi ka juurpõhjust ehk soolestikku 😊

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sellelt lehelt sisu kopeerimine keelatud.