Tee lõpp isudele rämpstoidu järele!

ebatervislik-kiirtoit-sõltuvus-magus-suhkur-loobumine-paljas-porgand

Ahhh, food cravings ehk need kurjad kontrollimatud isud, mis hiilivad peale kõige ootamatutel hetkedel ja suudavad ka kõige kindlamad meeled murda! Eriti palju juhtub seda neil, kes on järsult oma eluviisi muutnud tervislikumaks – seda nii köögis kui füüsilise aktiivsuse mõttes. Kuigi ma usun, et võlu peitub balansis, siis liiga tihedad isud millegi “keelatu” järele võivad mõjuda meie eesmärkidele halvasti kui mitte laastavalt.  Kui tunned, et oled üks neist, kes leiab end tihtipeale rämpstoidu peale ilastamast ja annab oma isudele järgi, siis soovitan sul edasi lugeda!

rämps-toit-sõltuvus-isud-nälg-toitumine-tervis

Mis tekitab isu rämpstoidu järele?

Esiteks, peame me aru saama, miks inimesi isutab alati rämpstoidu järele? Ei kuule just tihti kedagi ütlemas: “Ma sööks praegu terve kilo porgandeid ära kui saaks!” Japp, te vaatate nüüd mulle kulmu kergitades otsa… Mina olen pigem erand nende porganditega, hehe!

ebatervislik-harjumus-tervislik-eluviis-paljas-porgand-merilin-taimre-kuidas-toituda-tervislikult

Aga asi ei ole sinus! Isu rämpstoidu järele tekib ühel lihtsal põhjusel – see reaalselt ongi sõltuvusttekitav! Rämpstoidu tootjad on täpselt välja töötanud viisi, kuidas inimesi panna selle järele tagasi tulema ja ikka aina rohkem seda tahtma. Teadlaste abiga on töötluse protsessis saadud toode, mis :

  • näeks välja võimalikult isuäratav
  • lõhnaks võimalikult kutsuvalt
  • maitseks võimalikult hästi
  • tunduks käes ja suus võimalikult meeldiv

Ja nii sünnibki meie kannatamatu isu selle toote järele, mis pakub ülimat rahuldust meie igale meelele ehk teisisõnu sõltuvust! Aju mäletab neid emotsioone, mis vallandusid seda süües, ning vähimagi stressi, igavuse, nälja korral, saadab see meile signaale, et me vajame just seda toodet, et olla jälle rahulolev.

Selliste toitudega kaasneb aga suur oht, et need pakatavad:

  • kunstlikest värvainetest
  • maitsetugevdajatest
  • kemikaalidest
  • soolast
  • suhkrust
  • rasvast
  • ja kõigest muust ebatervislikust

Kuidas teha vahet näljal ja isul?

Paljud ei tea, et isu ei teki mitte alati just nälja tagajärjel. See on pigem psühholoogiliste ja bioloogiliste tegurite kombinatsioon. Su keha käitub nälja ja isu korral erinevalt. Nälja korral saadab meie keha ajju signaale, et on aeg süüa. See on vajalik meie igapäevaseks eluspüsimiseks. Kui veresuhkrutase me kehas hakkab langema, vallandub me kehas hormoon nimega greliin, mis annab ajule signaali, et on aeg süüa. Teine hormoon nimega leptiin annab me ajule edasi signaali, kui meie kõht on täis ja me ei vaja enam süüa.

paljas-porgand-õpi-tervislikult-toituma-merilin-taimre-isu-nälg

Kui asi puudutab isusid, siis tuleb mängu veel lisaks dopamiin, mis mõjub me ajule kui virgatsaine ning tekitab meis head tuju. Rämpstoitu süües vallandub seda meie kehas ajutiselt pärast söömist. Pool tundi hiljem võid sa aga olla masendunum kui enne söömist. Sa tunned vajadust selle “hea-tuju-toidu” järele ikka veel ja veel, lootes, et see parandab su enesetunnet. Kui sul pole kunagi olnud halba kogemust šokolaadikooki või pitsat mugides, siis su aju ütleb sulle, et pärast selle söömist tunned sa end taas paremini. Ja nii me jõuamegi selle suure nuhtluse ja ühtlasi paradoksini, milleks on kontrollimatud isud ja sõltuvus rämpstoidu järele.

Teine põhjus, miks meil võib esineda isusid kindlate toitude järele, on puudus mingi kindla toitaine järele. Et meie keha funktsioneeriks täielikult, peab organism saama kätte kõik vajalikud mikrotoitained. See selgitab, miks äärmuslikku dieeti pidades, kus keelatakse endale kindlat toiduainegruppi, tekivad tihtipeale suured isud ning ülesöömised, kuna keha saadab ajule signaale, et sa pead sööma, et elus püsida.

Kuidas vältida isusid?

Nii nagu igaühel on erinevad isud, nende tekkeks erinevad põhjused, nii toimib igaühele ka erinev lahendus. Kõige tähtsam on selgeks teha, millal on kõige tõenäolisem, et need isud tekivad – kas stressi, ärevuse, igavuse, menstruatsiooni või muu põhjuse tagajärjel? Õpi seda ära tundma ning ennetema, püüdes vältida olukordi, kus annaksid oma isudele järele.

Mida vähem sa rämpstoitu sööd seda vähem sul selle järele isu tekib

Nagu eelnevalt juba juttu tegime, siis on rämpstoit sõltuvusttekitav. Kui sa seda aga ei söö, siis ei saa ka sõltuvust tekkida. Püüa kõiksugune liigselt töödeldud ja ebatervislik rämps oma dieedist tasapisi välja lõigata ning märkad juba üsna pea, kuidas isud hakkavad kahanema. Eriti veel siis, kui vahetad need toiduained tervislike ja toitaineterikaste toiduainete vastu, mis varustavad su organismi kõige vajalikuga, et isusid vaos hoida.

ebatervislik-kiirtoit-sõltuvus-magus-suhkur-loobumine-paljas-porgand

Minult küsitakse liigagi tihti: “Aga kui sul tekib isu rämpsu järele, mida siis sööd? Mäkki, krõpsu, jäätist, šoksi?” Aga kas te usute kui ütlen, et mul EI TEKIGI selliste asjade järele isu. Mul tekib isu hoopis hummuse, köögiviljade, puuviljade, isetehtud tervislike küpsiste jms järele. Mu keha teab, mis on hea ja soovib, et ma sel lainel ka püsiksin, heh!

Püüa stressiga toime tulla muud moodi

Stress on üks levinumaid emotsionaalse söömise põhjusi. Stress võib põhjustada ajus teatud kemikaalide vallandumist, mis võivad anda hoogu isudele suhkruse ja rasvase toidu järele. Teine kord kui oled stressis, mõtle järele, kas see toit ikka parandab su tuju ja antud olukorda või tekitab hoopis veel sügavamat masendust. Pigem mine joogatundi, jalutama, helista sõbrale või mine kasvõi poodlema. Vali tegevus, kus saad oma mõtetele rahu anda ja toidust eemale.

jooga-tervislik-eluviis-parem-valik-rämpstoit-toitumine-elustiil

Hoia kodu rämpstoidust puhas

Kui sa oled üks neist, kes ei suuda kapist välja piiluvale šokolaaditahvlile või ääre peale jäetud küpsisepakile kunagi ei öelda, siis eemalda igasugune rämpstoit oma kodust. Vastasel juhul teed sa liiga kergeks isudele järele andmise. Kui seda pole, siis ei saa sa seda ka süüa. Varusta oma külmkapp tervislike snäkkidega või kokka endale mõned tervislikud maiused, mida suure isu korral lammutada. Vähemalt sa tead, et need on tervislikud ning süümepiinad jäävad tundmata.

külm-kapptervislik-toit-köögiviljad-puuviljad-tervislik-eluviis-valikud

Toitu võimalikult mitmekülgselt

See on üks kindlamaid viise, kuidas teha lõpp isudele! Paljud arvavad, et tervislik toitumine keerleb vaid kana ja salati ümber, kuid ei! Võimalusi on miljoneid, kui vaadata ringi kasvõi minu retseptisahtlis! Mida mitmekülgsemalt ja värvilisemalt sa toitud, seda rohkem toitaineid su organism ka omastab. See tähendab vähenenud isusid ja paremat tervist! Kui sul isutab kartulikrõpsude järele, vaheta need köögiviljakrõpsude vastu. Kui tekib tahtmine süüa jäätist, siis valmista hoopis kodus ise üks tõeliselt tervislik alternatiiv! Kui ajaksid šokolaadi sisse mõlema suu poolega, siis jällegi proovi pigem ise teha kas tervislikum šokolaad või krõmpsuta näiteks kakaonibside kallal. Teeme lõpu valearusaamale, et tervislik toitumine on ühekülgne, igav ja maitsetu!

Mõttejõu rakendamine

Meenuta endale neid kordi, kui oled oma meeletule isule allunud. Kuidas end tundsid? Kas olid endas pettunud? Kas sind vaevas hilisem kehv enesetunne ja paistes kõht? Püüa endale selgeks teha oma eesmärgid ja nende juures püsida. Ära lase viiel minutil rämpstoidust kaasneval heal tujul end lollitada pitsa järele haarama. See kõik on ajutine ning hilisem süümepiin on palju pikemaajalisem.

Ära keela endale asju kardinaalselt

Me tahame muidugi seda, mida me ei saa. Me oleme ju ometi inimesed! Ära keela endale asju. Pigem ütle endale, et sa võid seda hiljem saada, kui oled näiteks trenni lõpetanud või millegi suurega ühele poole saanud. Arvatavasti on sul selleks ajaks isu üle läinud, mõtted mujal ja sa ei soovigi seda enam.

ebatervislik-toitumine-näljutamine-nälg-paljas-porgand

Toitu tihedamalt ja väiksemate portsjonite kaupa

Kui sa sööd vaid 3 korda päevas ja ikka nii, et kõht punnis oleks, et järgmise toidukorrani vastu pidada, siis on oht, et sind võib tabada ootamatu näljahoog! See suurendab tõenäosust, et haarad millegi kiire, kättesaadava ja ebatervisliku järele. Söö pigem tihedamini, 5 korda päevas väiksemaid portsjoneid, et kõht püsiks täis läbi terve päeva ja veresuhkrutase ei kõiguks nii palju.

Tarbi iga toidukorraga valku

Enamik rämpstoitu on sõltuvusttekitav just seetõttu, et need pakatavad suhkrust ja rasvast. Suhkur tõstab järsult meie veresuhkrutaset ja kui see taas loginal kukkuma hakkab, tunneme end loiu ja jõuetuna ning vajadus uue “suhkrulaksu” järele on suur. Et suhkruvajadust vähendada, soovitan tarbida regulaarselt iga toidukorraga kvaliteetset valku. See aitab tasakaalustada veresuhkrutaset ja täiskõhutunne püsib kauem. Kvaliteetse valgu allikad on: linnuliha, kala, muna, seemned, pähklid ja kaunviljad.

tervislik-kvaliteetne-valgu-allikas-valk-kala-muna

Kui tunned, et vajad professionaalset abi oma toitumise paika seadmisega, siis pöördu julgelt minu poole toitumisnõustamisele!

Kokkuvõtteks soovitan kõigile, kes on rämpstoidu ületarbimisega hädas, endale mitte liialt kohut teha. Mõtle, et sul on alati võimalus oma toitumisharjumusi muuta ning unusta kõik eelnev. Iga päev on uus võimalus alustada tervisliku eluviisiga! Mina usun sinusse, aga sina?

 

Veebilehe sisu ei ole lubatud avalikustada, levitada või kasutada mistahes viisil ja kohas sh meedias ilma autori kirjaliku loata. Ka osaliste tekstide või tsitaatide avaldamise korral meedias tuleb küsida kirjalikku luba. Loa saamisel peab avalikustamisel säilima viide info algallikale va juhul kui ei ole kokkulepitud teisiti. Veebilehe sisu võib printida vaid isiklikuks kasutamiseks. Postitustes olev informatsioon on ainult informeerimise eesmärgil ning autor ei vastuta informatsiooni õigsuse eest. Tegemist ei ole meditsiiniliste soovitustega ning meditsiiniliste küsimustega tuleks alati pöörduda meditsiinitöötaja poole. Sisu kasutamine tähendab, et aktsepteerite lehe üldtingimusi.

4 Comments

  1. riinu says:

    Tere sooviks teada, kust lehtkapsast Tallinnas leidub ? Mina ei ole üheski poes leidnud (rimi ,selver, prisma, solaris)

  2. Helen says:

    Väga hea ja põhjalik postitus. Nn rämpstoit ongi tegelikult disainitud isu suurendama – selle kohta on hea raamat “Sool, suhkur, rasv” (Michael Moss). Peen teadus see ahvatluste ja sõltuvust tekitamine. Sõltuvust on hästi huvitav jälgida ka teismeliste peal (mul juhtub just üks 13-aastane kodus olema). Nemad on uuringute järgi suurimad rämpsu ja magusasõltlased. Mõistusega saavad aru, aga isegi kui lapsevanemana külmkapi alternatiive täis topid, siis kulub taskuraha ikkagi kartulikrõpsu ja värvilise joogi peale. Niiet sealt see kõik tegelikult alguse saab – vastuvõtlik aju ja osav turundamine juurde ning ongi uus ülekaaluliste/haigete/allergikute jne põlvkond ellu väljumas. Ütleme nii, et 100% koht, millega tegelikult tegelema peab. Koos tervisespordi armastuse kujundamisega (sama raske ülesanne, sest arvuti ja nutimaailm pakuvad kõva konkurentsi).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sellelt lehelt sisu kopeerimine keelatud.