rullkõrvits-suvekõrvits

Suvikõrvits, baklažaan, kabatšokk, tsukiini, rullkõrvits, taldrikkõrvits, spagetikõrvits, patisson… Mul on aju üks paras kõrvits juba. Kes teeb kõigil neil vahet, siis 5+… võite endale pai teha. Kes aga mitte, siis oleme ühest pundist. Kuna olen veetnud oma kokaelu inglisekeelses keskkonnas, siis ma pole kordagi puutunud kokku nii eri tüüpi suvikõrvitsatega. Arvasin alati, et see mida meie Austraalias kutsume zucchiniks, kannab eesti keeles nimetust suvikõrvits. Aga pole üldse nii.

muna-paneering-tervislik

Hakkasin veidi ringi uurima ning, nii vähe kui sel teemal juttu on, sain vähemalt nii palju targemaks, et suvikõrvits ei ole tegelikult omaette liik, vaid üldnimetus, mis koondab mitut erinevat liiki kõrvitsaid. Nimetus tuleneb sellest, et need pole mõeldud talviseks säilitamiseks, vaid kasutamiseks suvel või varasügisel.

suvikõrvits-friikartul-tervislik

Tegelikult on vili, mida Eestis poodides aastaringselt leida võib, kabatšokk ehk rullkõrvits. Eestikeelsete taimenimede komisjoni hinnangul on kabatšokk liiga venepärane, kuigi väga juurdunud nimi. Selle tsukiiniga asendamise vastu oli nimekomisjon kategooriliselt. Käibele on läinud ja kiiresti levima hakanud kabatšokki asendada püüdev suvikõrvitsa nimi, mis ei ole tegelikult ka õige. Nimekomisjon pakkus kabatšoki jaoks välja maisema nime: rullkõrvits, mis tuleneb taime ladinakeelsest nimest.

baklažaan-taimetoit-retsept-tervislik

Rullkõrvitsal ehk kabatšokil on palju erinevaid sorte – erineva suuruse ja kujuga, erineva koore ja viljalihaga. Toiduks kasutatakse enamasti 200–700 g vilju, mis võivad olla kollased või rohelised, ühevärvilised või triibulised. Need sordid on maitselt ja mahlasuselt üsna erinevad.

tsukiini-snäkk-taimetoit-lihtne

Väikest, peenikest tumerohelist vilja müüakse kauplustes aastaringselt, mõnikord on selle toote nimetusena kirjas ka tsukiini, aga enamasti siiski suvikõrvits. Ka minu eelnevates retseptides on see vili nimetatud suvikõrvitsaks, kuigi soovituslik täpsem nimetus oleks rullkõrvits. Sellised viljad on palju maitsvamad kui suured heledakoorelised kabatšokid. Neid ei ole vaja koorida ega ka sisu eemaldada, seega sobib kasutuseks terve vili. Ka üsna suureks kasvanuna saab neid veel koos koorega kasutada. Pisike ja noor rullkõrvits sobib imeliselt isegi toorelt söömiseks, seda võiks kasutada nagu kurki, aga eriti hea maitse lisab see erinevates toitudes kuumtöödeldult. Kui väga suurtel rohelistel viljadel on koor kõva ning puitunud ja seemned liiga suured, siis võib need muidugi eemaldada.

paljas-porgand-retsept-köögivili

Kuigi kabatšokki saab kasvatada lausa mitmekiloseks, ei tasu see end tegelikult ära. Noorel viljal saab kasutada kogu vilja, ka sisu ja koort, ja see on ka palju maitsvam kui suur vili. Kabatšokil tasub söögiks kasutada veel õisi – lisada salatitesse või täita ja küpsetada koos täidisega.

suvikõrvitsa-õis

Rullkõrvitsas on palju kiudainet ja kaaliumi, vähesel määral C-vitamiini, kaltsiumi, magneesiumi ja fosforit. Et saada võimalikult palju kasulikke aineid, tuleks vältida liigset ja kõrgel kuumusel küpsetamist. Värskes rullkõrvitsas on süsivesikuid vaid 6-8%, nende hulgas nii suhkruid kui ka vees lahustumatuid ja lahustuvaid kiudaineid. Mida nooremate viljadega on tegu, seda rohkem on neis taimset suhkrut. Valke on rullkõrvitsa viljalihas samuti suhteliselt vähe, nende hulk jääb ligikaudu ühe protsendi piiresse. Suvevormi sõber sisaldab kõigest 20-26 kcal 100 g kohta.

suvikõrvits-friikartul-tervislik

Rullkõrvits on tänuväärne suvine köögivili, mida saab kasutada nii soolaste kui magusate roogade valmistamiseks. Mul on nii mitmeid hõrke retsepte sellest! Raamatust “Mu süda kuulub kolmele – toidule, sinule ja minule” leiate retsepti näiteks sellisele mõnusale ahvatlusele nagu suvikõrvitsa brownie.

Suvikõrvitsa-brownie-suhkruvaba-gluteenivaba

Pärast sellise hariva artikli läbimist, olete kõik ühe pai ära teeninud. Kuna mu käsi üle seitsme maa ja mere ei ulatu, siis jagan teile kiituseks ühe eriti mõnusa retsepti. Tegemist on köögiviljafriikatega, mis on väga tervislikud, lihtsad, odavad ja kiired valmistada. Ahjust tulnuna, valasin ma need üle vähese tšillikastmega, et neid siis täiel rinnal nautida.

tšilli-tervislik-kalor-rasvavaba

Mahlakas, krõmpsuv, soolane, krõbe.

Suvifriikõrvitsad
 
Tervislikult "friteeritud" suvikõrvitsapulgad, mis on pealt krõbedad ning seest pehmed ja mahlakad. Eriti mõnusad otse ahjust tulnuna snäkkimiseks.
Autor:
Retsepti tüüp: Snäkk, Taimetoit
Koostisained
  • 4 rullkõrvitsat
  • 1 muna
  • 2 purustatud küüslauguküünt
  • ½ tassi mandleid
  • 2 spl hakitud basiilikut
  • näputäis meresoola
  • näputäis musta pipart
Valmistamine
  1. Kuumuta ahi 185 kraadi juurde.
  2. Lõika maha suvikõrvitsa otsad, seejärel poolita keskkohast ning lõika pikkupidi nii, et tulemuseks oleksid paksemat sorti "friikartulid".
  3. Raputa peale soola ja jäta need paberrätile veest eralduma.
  4. Umbes 15 minuti pärast patsuta pulgad paberrätiga kuivaks.
  5. Purusta mandlid köögikombainis peeneks puruks/jahuks.
  6. Klopi muna väiksemas kausis lahti ning aseta kõrvale.
  7. Teises väiksemas kausis sega omavahel mandlijahu, küüslauk, basiilik, sool ja pipar.
  8. Kasta suvikõrvitsapulgad ükshaaval munasse, seejärel kata mandlijahuseguga ning aseta küpsetuspaberiga kaetud ahjuplaadile.
  9. Küpseta ahjus umbes 15 minutit ning serveeri sidruniviilu ja tšillikastmega!

 

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Anna oma hinne: