Ohtlik, kuid erakordne Iisrael 29.04-9.05

Vau, tripist juba kuu aega möödas! KĂŒll on kahju, et postitus niiii kaua viibunud on. LĂŒkkasin seda aina edasi, et postitus koos VLOGiga vĂ€lja panna, kuid sellele projektile pidin olude sunnil cancel ĂŒldse panema. Nii igapĂ€eva- kui reisivloge saate edaspidi minult ja Roometilt nautida! Kes aga soovib nĂ€ha videoid ja rohkem pilte ka Iisraeli reisist, siis leiate ohtralt materjali mu InstaStory hightlightsidest SIIT ja SIIT!

merilin-taimre-paljas-porgand-airbaltic-iisrael-tel-aviv-jeruusalemm-surnumeri-reis-puhkus-reisimine-blogi

Miks just Iisrael?

Esimene kĂŒsimus, mida mult kĂŒsiti, kui avalikustasin oma uue reisisihtkoha: “Miks Iisrael? Seal ju praegu nii ohtlik!” Vastus on lihtne – ma ei tahtnud reisida ĂŒhtegi mainstream kohta see kord, vaid kuhugi hoopis mujale. Ja no millal veel kui mitte sel ajal, sest Iisraelis oli nii klimaatilises kui sĂ”jalises olukorras parim aeg – kumbki polnud veel piisavalt kuum! Nii saime tĂ€iesti ohutult Ă€ra nĂ€htud selle maa ilu. Pealegi saime me AirBalticuga otselennu Tallinnast Tel Avivi lĂ€bi Riia. Tegemist on AirBalticu uue sihtpunktiga. Kes see ikka tunde lennujaamas istuda viitsib?

PÔhiteadmisi Iisraelist

Iisrael on riik Aasias Vahemere rannikul LĂ€his-Idas, mille piirinaabriteks on Jordaania, SĂŒĂŒria, Liibanon, Egiptus ning Palestiina. Iisraeli elanikkond on u 8,55 miljonit inimest, mis jaguneb jĂ€rgmisteks rahvusgruppideks:

1. 75,3% juudid
  2. 20,5% araablased
  3. 4,2% muud rahvused

Iisraelil on maalappi 20 770 kmÂČ, mille pealinnaks on Jeruusalem. Riigikeelteks on heebrea ja araabia.
Ajavöönd on neil sama ning rahaĂŒhikuks uus seekel (NIS), mis on vĂ”rdne 0,24 euroga ehk siis 1 EUR = 4,21 NIS.

Ma pole kunagi olnud kuurorti-tĂŒĂŒpi-reisija, kes ostab puhkusepaketi ja siis nimetab reisimiseks ĂŒhe kohal peal vegeteerimist. Kui ma tahan siiski öelda, et ma olen riiki kĂŒlastanud ja nĂ€inud, siis ma pean seda ikka ka tĂ”eliselt nĂ€gema ja kogema.

Nii sai ka Iisraeli puhul vĂ”etud ette suuremat sorti trippimine. Reisi eesmĂ€rgiks oli vĂ”imalikult vĂ€hese ajaga nĂ€ha vĂ”imalikult palju, samas vĂ”ttes vabalt ja nautides aega igas linnas. PĂ€rast suuremaid arvutusi ning uurimisi valisin vĂ€lja kĂŒlastamiseks viis suuremat lokatsiooni:

1. Tel Aviv
  2. Akko/Acre
  3. Haifa
  4. Surnumeri
  5. Jeruusalem

Kuna soov reisi kogemusi ning kogu ilu teiega jagada oli suur ning ma olen tugev ekstravert, siis sai kaasa vĂ”etud ka reisikaaslane, kes oleks easy-going ning oskaks teha pilti ja videot. Varasema kogemuse pĂ”hjal valisin ma selleks Rasmus Kooskora, kes kĂ€is minuga kaasas ka Soomes bikiinifitnessivĂ”istlusi jÀÀdvustamas (vaata postitust SIIT!). Pealegi on meesterahva juuresolekul sellises riigis kohe palju turvalisem tunne olla. Ja ĂŒtleme nii, et nalja meil sai!

Iisraeli köök

Ilmselgelt on erinevate toidukultuuride avastamine minu jaoks ĂŒks olulisemaid punkte reisimise juures, sest noh #foodielife. Ma armastan toitu, sellega eksperimenteerimist ning selle maitseelamuste nautimist. Ja Iisrael on foodie’dele kindlasti ĂŒks meelispaiku, sest ilma liialdusteta – iisraeli köök on to die for!

Tripi lĂ”puks jĂ€i mulle mulje, et sealne rahvas on kĂŒll pĂ”hiliselt taimsete toitumisharjumustega, sest menĂŒĂŒs oli raske leida loomseid valguallikaid. Harva kui kuskil oli olemas loomaliha, kana ja kala. MenĂŒĂŒ oli pĂ”hiliselt ĂŒles ehitatud sĂŒskadele ja rasvadele ning valgupuudus andis reisi lĂ”puks tunda, sest kala oli seal hirmkallis ning mitte kĂ”ige isutavam. Ärge saage valesti aru, ma ise olen tĂ€ielik taimse toidu fĂ€nn, kuid oma valgud saan ma siiski kalast enamasti kĂ€tte, kombineerituna taimsete valguallikatega.

Iisraeli rahvusköök koosneb pĂ”hiliselt toitudest, mis on toonud sinna juudi rahvus. Paljud toidud on omased lĂ€his-ida köögile nagu falafelid, hummus, shakshouka, shawarma, kuskus, pita ja za’atar. Neid vĂ”is reaalselt igalt poolt saada. Nagu teate, siis ma olen totaalne hummuse ja falafeli fĂ€nn ja sealsed olid parimad, mis ma elus saanud olen. See hummus oli lihtsalt nii ulme hea, et mul polnud probleemi seda iga pĂ€ev seal sĂŒĂŒa.

Kindlasti soovitan Ă€ra proovida ka shawarma salati pitaga, mis on pĂ”himĂ”tteliselt nagu kebab (me vĂ”tsime ainult kana) koos hummuse ja erinevate salatitega. KĂ”rvale antakse soe pita sai, mida saab siis tĂ€ita kastmete, hummuse ja shawarmaga. Paljudes kohtades serveeriti tĂ€pselt samamoodi ka falafeleid ja, damnnn, sellest sai vist mu lemmiktĂ€navatoit ĂŒldse!’

Veel ĂŒks pĂ”nev roog ning meie kĂ”ige esimene maitseelamus Iisraelis oli shakshouka – poĆĄeeritud munad tomatikastmes, tĆĄillipipra, sibula ja vĂŒrtsköömnega. Sellest on loodud igasugu modernseid variatsioone, kuhu on lisatud grillitud baklaĆŸaani, kitsejuustu, halloumit, pestot, pĂ€hkleid jne. Saada oli ka vegan variante punaste ubadega. Eestlastele vĂ€ga mitteomapĂ€rane hommikusöök, kuid kindlasti tasub proovida!

Iisraeli köök armastab vĂ€rskust ja ka nisujahu. Igale söögile pakuti kĂ”rvale ohtralt salatit ja köögivilju. Nad armastavad oma baklaĆŸaani, mis on ka minu lemmikköögivili. Kahjuks aga armastavad nad tĂ€pselt sama palju Ă”li ja rasva, mis teeb ka kĂ”ige tervislikuma toidu pahatihti ebatervislikuks. Seega soovitan alati paluda Ă”li ja kastmeid kĂ”rvale kui vĂ€hegi vĂ”imalik. Toidu kĂ”rvale pakutakse alati ka supermaitsvat sooja pita saia. Seega soovitan mitte tellida wrappe ja pitat, sest seda tuuakse kĂ”rvale niikuinii.

Magusat on neil ka vĂ€ga palju head. Imestan et terve reisi aeg ei tellinudki ma kordagi magustoitu. Ühel ööl kĂ€isime vĂ€ljas seda n-ö jĂ€tsirulli proovimas ja teine kord kaevusin ma sisse Rasmuse jÀÀtisega kreppi, mis oli liiga magus, et ĂŒksi seda hallata. Nende rahvusmaiuseks vĂ”iks lugeda halvaa ja baklava, millele oli turul pĂŒhendatud hirmsuur osa. Baklava on rikkalik garanteeritult diabeeti pĂ”hjustav maiustus, mis koosneb pĂ€hklite ja siirupi vĂ”i meega tĂ€idetud filotaigna kihtidest, mida omakorda hoiab koos siirup vĂ”i mesi, milles seda immutatakse. Neid oli igasugu eri maitseid ja vorme ning need kĂ”ik maitsevad kahtlemata imehĂ€sti, kuid ma tahtsin veel elavana tagasi jĂ”uda, mistĂ”ttu nendega pĂ€ris korralikult patustama ei hakanud.

Sama kehtib halvaa kohta, mida sai vaid nĂ€puotsaga proovitud, kuigi nende kohalik “halvaatehas” teeb kogu maailmale silmad ette. Halvaa pĂ”hilisteks koostisaineteks on pĂ€hklivĂ”i ja suhkur, mis teeb sellest vĂ€ga pahatahtliku maiuse. Ka halvaad leidus seal iga eri maitset ja eri kujul, kuid suvi on ees ja ei saa seda bikiinikeha pĂ€ris maha ka sĂŒĂŒa ju!

Tel Aviv

Tel Aviv-Yafo ehk Tel Aviv on suuruselt teine linn Iisraelis, mida ÜRO ja enamik maailma riike tunnustab Iisraeli pealinnana. Tegelikkuses on selleks siiski Jeruusalem. Lennureis kestis kokku tĂ€pselt 5h ning maandusime 04:10 Tel Avivi lennujaamas. Saime mĂ”lemad esimest korda tunda Ă€riklassivĂ”lusid, hehe. Suurim boonus selle juures oli muidugi lennukis pakutud tĂ”esti maitsev toit ning vĂ”imalus Riia lennujaamas vĂ€ikese pausi ajal nautida juustuvalikut ja puuvilju!

Maandudes olid meie kĂ€ed tĂ€iesti valla. Meil polnud vĂ”etudÂ ĂŒhtegi hotelli, transporti ega midagi. HĂŒppasime esimesele rongile ja kolisime end kohvritega kesklinna. Seal hakkasime panema paika plaane juba ööbimiseks ning autorendiks, et oma tripile tuurid sisse saada. Valisime autorendiks Sixti, mida ma tÔÔÔÔÔesti mitte kellelegi ei soovita! Postituse lĂ”puks saate vastuse juba pea kohale kerkinud mullile kĂŒsimusega: “Miks?”

Ööbimised vĂ”tsime kĂ”ik samal pĂ€eval lĂ€bi Airbnb vĂ”i Booking.com-i, et hoida kaardid vĂ”imalikult avatud. Esimene pĂ€ev vaatasime me Tel Avivi linna peal ringi ning kĂ€isime ka rannaÀÀrse lĂ€bi. Tel Aviv ei avaldanud meile esmalt vĂ€ga muljet ning otsustasime selle vanalinna ja ĂŒmbruskonda avastada pigem viimasel pĂ€eval, kui naaseme sinna kojulennu jaoks. Sellegipoolest jĂ”udis Tel Aviv meile natuke ka kĂ€ru keerata.

Nimelt juba teisel pĂ€eval tĂ”mmati meid lukku Ă€ra. SĂ”na otseses mĂ”ttes. Parkinud auto raske vaevaga kahe posti vahele, et korra nurga pealt kohv ja hommikusöök haarata, tĂ”mmati juba meie autole ketid tabalukuga peale! Ilmselgelt me heebrea keelt pĂ€ris emakeelena ei valda ja ei mĂ”istnud, et tegemist on korterielanike parkimiskohtadega. Nii algas saaga: “Kelle kĂ€es on luku vĂ”ti?” KĂ€isime mööda kortermaju ja tagusime ustele. Keegi ei avanud, kuni ĂŒhe korteri uks oli pĂ€rani lahti. Astusime kind of sisse ja, joppaidii, oligi Ă”ige kurinahk! Briti naine, kes tahtis meile Ă”ppetundi anda, kuid ĂŒsna kiirelt vabandas ka ise ja andis meile oma korteri- ja autovĂ”tmetega vĂ”tmepuntra, et me end rakmeist vabastada saaks. On ikka usaldust ma ĂŒtleks…

Reisi lĂ”pus vĂ”tsime korralikult aega, et nĂ€ha Tel Avivi kesklinna, vanalinna ning kĂŒlastada ka turuplatse. Armusime mĂ”lemad sellesse linna Ă€ra! See oli justkui suur metropol, mis peitis endas pisikest kalliskivib – Jaffa vanalinna. Vanalinn oli vĂ€ga ilus ning pakkus mulle kui foodiele tohutut elamust! VĂ€ga palju armsaid kohvikuid, restorane ja baare igal tĂ€naval. LĂ€bi vanalinna jalutades jĂ”udsime mĂŒĂŒri ÀÀrde, kust avanes imeline vaade rannikule ning Tel Avivi kesklinnale. Kes kunagi Tel Avivi kĂŒlastavad, siis sealt lihtsalt peab ĂŒhe pĂ€ikeseloojangu ka sisse hingama. Vaade oli vapustav!

Veel soovitan kindlasti kĂŒlastada Sarona turgu, mis on justkui iisraelipĂ€rane Balti jaama turg. See nĂ€eb uskumatult sarnane vĂ€lja, on samamoodi tĂ€navatoidul pĂ”hinev ning peidab endast meeletult palju Ă€gedat ĆĄoppamismaterjali. Sealt saime kaasa ostetud ka reaalselt SUURIMAD, VÄRSKEIMAD ja PARIMAD datlid, mida ma foodie‘na kunagi nĂ€inud ja saanud olen. Need jumbo datlid olid lausa nii pehmed, et suhu pannes sulasid kohe Ă€ra. Ja rÀÀkimata sellest, kui magusad need veel olid. VĂ”tsin neid mĂ”nusalt koju kaasa ka ja panin soovituste kohaselt kĂŒlma. Maitses tĂ€pselt nagu jÀÀtis!

Haifa

Tel Avivist mitte kaugele jÀÀv suuruselt kolmas linn Haifa meelitab kĂŒlastajaid ligi tuntud BahĂĄ’í Gardens’itega. Nii vĂ”tsime meiegi selle teekonna ette, kuid juhtus nii, et just need kaks pĂ€eva, mil me seal kandis olema pidime, olid aiad avalikkusele suletud. Oh seda vedamist! Need on need hetked, mil oleme tĂ€nulikud oma otsusele mitte liialt ette planeerida ja ööbimisi bookida. Otsustasime Haifa vahele jĂ€tta ja vahetult enne tagasilendu seda taas kĂŒlastada.

Teisel korral see meil ka Ă”nnestus. Jah, aiad nĂ€evad imelised vĂ€lja, kuid miks ometi neid reaalselt kĂŒlastada ei saa? Platvormilt avaneb vaade ĂŒle terve aia, kuid vĂ€ravatest sisse ei pÀÀsegi. Oh, kuidas oleks tahtnud seda ilu ka lĂ€hemalt silmata ja pildistada. MĂ”elda vaid, kui meeletult palju nende aedade eest igapĂ€evaselt hoolitsetakse, et neid vaid kaugelt korra imetleda saaks.

Acre

Acre ehk Akko oli vast minu lemmikpaik Iisraelis! Tegemist on iidse sadamalinnaga, mida kaunistavad linnavaremed ja uskumatult hĂ€sti sĂ€ilinud suur vanalinn. Me jalutasime vanalinnas terve pĂ€ev ringi ning mida rohkem aeg Ă”htusse tiksus, seda kaunimaks see muutus. Akko vanalinn on tĂ€is salapĂ€raseid kĂ€ike, treppe ja kitsaid tĂ€navaid. KĂ”ik oli uskumatult puhas, ilus ning ohutu. Inimesed olid vĂ€ga sĂ”bralikud, rahulikud ning lasid turiste endale ligi. Akko oli ĂŒldse vĂ€ga autentne ning turismist nii rikkumata!

JĂ€ime Akko hostelisse ööseks, mis oli kĂŒll meie kĂ”ige rĂ€balam ööbimispaik, kuid samas pakkus korraliku kĂ”hutĂ€ie naeru. Kirss tordil oli see, et vesi ei olnud kĂ€imlas just tugevama kaasatĂ”mbevooluga, mille avastasime siis, kui Rasmus tuli WC-st vĂ€lja: “Eee, ĂŒtlen lihtsalt, et Ă€ra praegu WC-sse mine. Vesi ei lĂ€he alla.”

Ma armastasin neid Iisraeli hommikuid, mil Àrkasin u kl 7, tegin kiiremad tööasjad Àra, kuni Rasmus veel pÔÔnas ning sÀttisin end valmis hotellitoast check-outi tegema. Hommikud Iisraelis tÀhendasid meie jaoks alati kolme asja:

1. mÔnusat varahommikust jalutuskÀiku
  2. mille jooksul saame endale jÀÀkohvid nĂ€ppu – kaks kohvihoolikut nagu me oleme
  3. ning mille jooksul leiame kĂŒmnete restoranide seast selle ĂŒhe sobiva, kus nautida autentset iisraeli kööki

Akkos alustasime hommikut samamoodi ning olime jĂ”udmas juba teise punktini kui meie jalutuskĂ€iku katkestas tugev kanepilĂ”hn. MĂ”lema pilk lendas kohe meist vasakul kioski ees laua taga istuvale kohalikule noormehele, kes ĂŒldse mitte hĂ€benedes ĂŒheaegselt nii rullis kui suitsetas jointi. Kell oli reaalselt mingi 8 hommikul… Ta mĂ€rkas meie ĂŒllatunud ilmeid (mis ei saanud ka mĂ€rkamata jÀÀda) ning kutsus meid enda juurde maha istuma. Arvestades, et me polnudki veel kohalikega otseselt jutule saanud, siis ei saanud me mitte Ă€ra öelda.

Istusime ning rÀÀkisime juttu, kuni ta oma purukotikesi paberitesse tĂŒhjendas. Tal oli justkui tĂ€itsa ĂŒkskĂ”ik, kes nĂ€eb… ka siis kui meist reidivad politseinikud mööda jalutasid. Ametnikud kĂŒsisid meilt, kas kĂ”ik on hĂ€sti, mille peale noormees noogutas ja viskas kĂ€ppa neile. Ta rÀÀkis, kuidas see on parim linn elamiseks, sest inimesed on head ja hoiavad ĂŒhte. Kuidas kĂ”ik rahvusgrupid saavad seal omavahel vĂ€ga hĂ€sti lĂ€bi ning kĂ”ik teavad kĂ”iki. Ta andis meile ka hĂ€id vihjeid, mis kohti veel kĂŒlastada ning meie korisevad kĂ”hud soovisid talle tunnise jutuajamise peale head aega.

Jeruusalem

JĂ€rgmisena viis meid pikem sĂ”it Jeruusalemma. Mööda kiirteed olid sĂ”idud tĂ€itsa nauditavad, sest teed on viie- kuni kuuerealised ning piirkiiruseks on 130. Nii sĂ”itsid paljud *punastan – ega mitte ometi mina, hehe* terve kiirtee vĂ€ltel 170-ga. Autode möödumised reavahetustega meenutasid ĂŒht vanimat arvutimĂ€ngu Pong, kus sai ĂŒhest otsast teise sĂ”tkutud koguaeg. JĂ€rsku saite parema pildi silme ette nĂŒĂŒd, heh!

Iisraeli pealinn Jeruusalem oli tĂ€pselt midagi sellist nagu mulle lapsepĂ”lve aegadest piiblist ja kirikust kujutluspilt jÀÀnud oli. VĂ”tsime endale selle pĂŒha linna avastamiseks ka korralikult aega. Nii pea kui olime sisenenud linna mĂŒĂŒridest, haaras meid sabast ĂŒks giid, kes pakkus privaatset tuuri meile.

Seni me polnudki astunud ĂŒhtegi turistilĂ”ksu, mistĂ”ttu otsustasime ka selle Ă€ra proovida ning lĂŒkkasime kĂ€ed vabatahtlikena nende hammasrataste vahele. Tegemist oli eriti entustiastliku kohaliku mehega, kes pakub ĂŒhe turismifirma alt privaatseid linnatuure. Kui ĂŒldse kuskil endale giid vĂ”tta, siis just Jeruusalemmas, sest selle linna ajalugu on ĂŒĂŒratu ning pĂ”nev. Grupituuridest poleks meie puhul juttu ka olnud, sest kuskil hordis me kellegi jĂ€rgi liikuda ei viitsi ning kĂŒmne vĂ€rvilise ja sulelisega igal pildil olla ka mitte.

Jeruusalemma ööelu ei tasu ka alahinnata. See oli ainus linn, kus me lĂ€ksime Ă”htul vĂ€lja sööma, nautisime paar klaasi veini maitsva toidu kĂ”rvale ja otsustasime linna peal ringi vaadata. See oli tĂ€itsa nĂ€dala sees, aga olenemata kellast toimis veel ĂŒhistransport ning kĂ”ik bussid, trammid olid rahvast sama tĂ€is kui on jĂ”usaalid pĂ€rast esimest jaanuari. Linn kubises vingetest vĂ€lipubidest ja -baaridest ning soov kuhugi eriti kohalikku kohta maha istuda oli suur.

Niisiis strollisime mööda linna ringi, kuni ĂŒhes vaiksemas tĂ€navas kuulsime akustilist muusikat ja lĂ€rmakamat olemist. Astusime enesekindlalt hoovi sisse, kus pikajuukselised hipi vĂ€limusega nooremad ja vanemad lĂ”kke ÀÀres laulsid, musitseerisid, grillisid ja jĂ”id. MĂ”ni manifesteeris, mĂ”ni mediteeris. Haha. Tegemist oli ameeriklastega, kes on naasenud kogudusena oma juurte juurde, kes vĂ”tsid meid avasĂŒli vastu justkui omasid. KĂ”ik olid nii avameelsed, Ă”nnelikud, lihtsad ja soojad inimesed. RÀÀkisime seal pikemalt vĂ€ga mitmega ning nautisime seda 100% autentset kogemust, mille osaks meil oli Ă”nn saada.

Surnumeri

Surnumeri on soolajĂ€rv LĂ€his-Idas, mille soolsus on 340‰. JĂ€rve voolab 29 jĂ”ge ja oja, neist suurim Jordani jĂ”gi. VĂ€ljavoolu jĂ€rvest ei ole, sest tegemist on madalaima kohaga Maa pinnal. Surnumeri on liiga soolane, et seal vĂ”iks elada kalad, kuid ta pole siiski pĂ€ris surnud. Avastatud on baktereid, vetikaid ja arhesid ning sissevoolavate jĂ”gede suudmeis kasvab ka taimi.

Surnumere ÀÀrde sĂ”itmiseks sĂ”itsime lĂ€bi West Banki ning sisenesime Jordaania piiridesse. Seal oli puhas kĂ”rb… temperatuur ulatus 43°C ning pĂ€ike lausa kĂ”rvetas. SĂ”it pakkus silmadele kĂŒll ĂŒlimat orgasmi – ĂŒhel pool laiumas rannik ja teisel pool lĂ”putu kĂ”rb. Me kuskil otseselt mingit peatust ei teinud, kuigi oleksime tahtnud vĂ€ga Jericho Ă€ra nĂ€ha. Kaardilugeja mul oli aga tsipa hajevil ja vohasime sellest mööda. “LĂ€hme siis tagasiteel lĂ€bi, eks?”

Surnumere-ÀÀrne meenutab kuurortlinna. Kui olla aus, siis mul on hea meel, et see pole tĂ€is ehitatud selliseks tĂ”eliselt kommertslikuks kuurortiks nagu seda on nĂ€iteks Sharm El Sheikh vĂ”i Tai kuurortid. Kuigi oli tipphooaeg, siis oli see inimestest vĂ”rdlemisi tĂŒhi, hotellid polnud selg selja vastu ja koht ei kubisenud kauplejatest. VĂ€ga kenasti sai rahus olla ning Surnumere mĂ”nusid nautida.

RÀÀkides nautimisest, siis otsustasime oma juudijuured Jeruusalemma jĂ€tta ja vĂ”tta ka endale paariks ööks korralik hotell ning nautida “luksuslikku kuurorti elu”. Valisime selleks vĂ€ljastpoolt eriti luksuslikuna nĂ€iva hotelli The Royal Dead Sea Hotel. Ok, vĂ€ike ĂŒlestunnistus – see oli lihtsalt kĂ”ige odavam parasjagu, haha, ikka juudid!

Ja lĂ€ksime veel juudimaks, kui otsustasime kutsuda hotelli mĂ€nedĆŸeri endaga jutule, et uurida, kas saaksime ĂŒksteisele vastastikku kasulikud olla… noh, nagu blogijate puhul kombeks, et bartertehingut arutleda. Pakkusime hotellile omalt poolt ilusat pildi- ja videomaterjali, mis nende kodulehel ja reklaampiltidel oli iidamast aadamast, ning vastutasuks saada ilmselgelt nende parim tuba kĂ”ikvĂ”imalike lisavĂ”imalustega. MĂ€nedĆŸeril lĂ€ksid silmad sĂ€rama ja ta upgrade’is meid koheselt 11. korruse tuppa panoraamvaatega merele. “Teid ootab ka VIP-spaa, massaaĆŸikeskus ja Ă”htusöök meie restoranis.” “See kĂ€is kergelt!” vaatasime Rasmusega rahu sĂ€ilitades teineteisele otsa, seesmiselt kilgates nagu 5-aastased tĂŒdrukud.

Kolisime tuppa sisse ja jooksime Surnumere ÀÀrde, mis oli hotellist ĂŒle tee. Ma olen alati soovinud Surnumeres ujuda ja kaaluta olekut kogeda, kuid poleks kunagi arvanud, et ma reaalselt seda ka teen. Ma ei oska muud öelda, kui et see oli kĂ”ige lÔÔgastavam tunne. PĂ€ike paitamas keha, vĂ”isin vees vabalt oma tunnikese ulpida. Kes tahab sarnast kogemust nautida Tallinna kesklinnast lahkumata, siis pakutakse sellist uudset lÔÔgastumisviisi nagu seda on magneesiumsooladega vannis floating. KĂ€isin seal hiljaaegu, kuigi seda ilmselgelt ei anna Surnumere pakutavate mĂ”nudega vĂ”rrelda.

JĂ€ime sinna kaheks ööks ning jĂ”udsime lisaks Surnumere sooladele, mis pĂ”letasid silmi ja haavu, nautida ka hotellimĂ”nusid. VĂ”tsime seal töötajate suure soovituse peale kumbki kaks hoolitsust ja nautisime ka spaad. Ja siis nagu ikka, tuleb kĂ€tte aeg, mil tarvis lahkuda. Oleme valmis tegema check out-i ja mu naiselik sisetunne ĂŒtleb mulle, et miski on valesti… ja ega see naise kĂ”hutunne juba tillist ei tĂ”mba.

Meile löödi ette toa ja teenuste tĂ€isulatuses arve, mis vĂ”rdus minu pendsionifondiga, haha! Kas nĂŒĂŒd nutta vĂ”i naerda, sest ma ei saanud ĂŒldse aru, mis vĂ€rk on. MĂ€nedĆŸeri enam ka polnud ja keegi olukorda lahendada vĂ€ga ei aidanud. LĂ”puks saime selle sama tegelase kĂ€tte ja siis rÀÀkides tuleb vĂ€lja, et ta sai aru, et me kĂŒsisime lihtsalt upgrade’i, et me saaksime toota ilusaid pilte ja videoid, mida hiljem ka nendega jagada soovime. Ega nemad midagi vastutasuks ei anna, oli tema seisukoht. “Aga meil oli ju kokkulepe, kus ĂŒtlesite, et saame ĂŒksteisele kasuks olla muidugi!” Kuid paistab, et keelebarjÀÀr on rahakotile ĂŒks ohtlik bakter, millest tasub hoiduda.

Ja nii me saimegi Ă€mbritĂ€ie kĂŒlma vett selga. Ära usalda, vaid lepi kokku kirjalikult. Õnneks tuldi meile vastu ning tehti -50% soodustus. Seega pĂ€ris vaeseomaks meid ei nööritud. Ja kokkuvĂ”ttes on see vaid raha. Kogemust ei saa keegi meilt röövida! NĂ€gimegi nĂŒĂŒd taas tĂ”elised eestlased vĂ€lja – krimpsus nĂ€gudega ja pahurad.

Nali ei saanud aga seal maal otsa. MĂ€letate Jericho osas “LĂ€hme siis tagasiteel lĂ€bi, eks?”? Saatuse sunnil ei jĂ”udnud me sinna ka tagasiteel, sest… meie mitte nii armas vana Sixti rendiauto Peugeot otsustas pĂ€rast kĂ”rbes ĂŒhte mĂ€kke sĂ”itu pipardama hakata. Sel lĂ€ks sĂŒsteem lolliks nii, et lukustussĂŒsteem hakkas omavoliliselt plĂ”ksima, auto ei kĂ€ivitunud ning meid jĂ€eti kohe tĂ€itsa kuivale. “Mis nĂŒĂŒd, Rasmus? Me oleme sĂ”na otseses mĂ”ttes pĂ€rapĂ”rgus, kus pole levi ka mitte!”

Ja siis startis lampi sealtsamast mĂ€e tagant helikopter ning kohale sĂ”itis terve A-rĂŒhm! Eeee, kas me oleme kuskil sĂ”jaalal, oli esimene kĂŒsimus. Peatasime maasturid kinni ning neid juhtinud ameeriklased tulid meile appi. Noh, nagu teistel rahvustel ikka kombeks, mitte nagu eestlased, kes enne sĂ”idavad sust ĂŒle, kui seisma jÀÀvad, haha! Okok, me nii julm rahvus ka pole, lihtsalt tore iseenda ĂŒle nalja visata ju.

Krokodilliga suudeti meie auto kĂ€ivitada ning kimasime kohe edasi Tel Avivi poole, mida veel enne tagasilendu 2 pĂ€eva avastada soovisime. Tegime pissi, kohvi ja bensiinipausi ning ĂŒllatus-ĂŒllatus, auto hakkas taas jamama. Nii pea kui auto vĂ€lja lĂŒlitada, siis taas kĂ€ivitumisest vĂ”is und nĂ€ha. MĂ”istsime, et kui me selle autoga just keset kĂ”rbe nĂ€ljasurma ei taha surra, siis peame pöörduma esimesse teeninduspunkti, milleks oli Jeruusalem. Lihtsalt seepĂ€rast, et tehniku kohale jĂ”udmiseks oli eeldatav aeg minimaalselt 3,5 h.

Ja oi kui me lĂ”puks Jeruusalemma jĂ”udsime ja seda teeninduspunkti otsisime… Nimelt on seal enne kesklinna mitu jĂ€rjestikust maa-alust parklat, milles ĂŒhes neist, pidi olema ka Sixti punkt. LĂ€ksime nii telefonioperaatori kui ka parkla töötajate juhiseid jĂ€rgi, kuid jĂ”udsime parklasse, kus polnud Sixtist haisu ka mitte. Olime sunnitud auto jĂ€rjekordse vĂ€lja suremise tĂ”ttu sinna jĂ€tma ja seda lahtiste ustega, sest lukustussĂŒsteem ju ka jamas. Lisaks sellele oli pagasiruum lukus ning kohvreid ja tĂ€htsamaid asju meil sealt kĂ€tte ei Ă”nnestunud saada.

LĂ”puks leidsime Sixti teeninduse kĂ”rvalolevast parklast ĂŒles ning see oli omaette ahastus, sest töötajad ĂŒtlesid, et nemad meid ei saa aidata ja toogu me auto nende juurde. “Teie auto on vigane ja see ei tööta! Mis me peame selle veeretama teieni?” Ja nad lihtsalt kehitasid Ă”lgu selle asemel, et saata oma 10-st suitsetavast jalgu kĂ”igutavast tehnikutest ĂŒks kĂ”rvalparklasse appi. Nad ei olnud nĂ”us isegi alustama toimikut katkisest autost, vaid kĂ€skisid mul helistada peakontorisse, 20 min toru otsas ooteliinil passida, et siis rÀÀkida operaatorile tekkinud probleemist ja lasta lĂ€himas teeninduspunktis auto vĂ€lja vahetada.

Viimaste ajurakkude hĂ€vitamise nimel ĂŒtles operaator: “Palun pöörduda probleemiga lĂ€himasse teeninduspunkti”. Vot siis lĂ€ks mul kĂ€rss mustaks ning me Rasmusega hakkasime kahekesi juba hÀÀlt tegema. PĂ€rast raisatud paari tundi ja kĂ”iki nĂ€rvirakke, tĂ”usis ĂŒks tehnik pĂŒsti, jumpstartis enda autoga meie oma ja tĂ”i teeninduspunkti kohale. SeejĂ€rel anti meile asendusautod ning saime lĂ”puks sellest ajuhĂ€lbega autorendist minema. Me polnud ainsad, kes seal vihast higistasid. Meie pahameelt nĂ€hes, lĂ€henesid meile ameeriklased, kes avaldasid tuge ja nĂ”ustusid, et Sixt on lihtsalt vĂ€hkitekitav.

Varssavi

Reisi ajal tuli ootamatult mulle teavitus, et mul kattub viimase Iisraeli pĂ€evaga Adidase fotoshoot Poolas. Egas muud, kui lennupiletid ĂŒmber vormistada ja Iisraeli pagasitega otse Varssavisse pĂ”rutada. Rasmuse ja minu lend lĂ€ks suhteliselt samal ajal, kuid tema pani Tallinna poole minema. Kuna ma öösel ei maganudki, sest lennule startisime juba 1:30, siis vĂ”ite ette kujutada, kui raske pĂ€ev mind ees ootas. Õnneks oskan ma aga vĂ€hese unega toime tulla ja ma olen loomult energiline inimene. Seega ei saanud Adi inimesed ĂŒldse aru, et ma tĂ€iesti magamata oleks.

adidas-solar-boost-varssavi-merilin-taimre-paljas-porgand-reklaam

Fotoshootiga mul karmaliselt ei vedanud, sest olin esimene, kes sinna jĂ”udis, kuid viimane kes lahkus. Lisaks paigutati mu pildistamine tĂ€pselt keskele, nii et olin ainus kes jĂ€i linnatuurist ja restoraniskĂ€igust ilma. Ja nagu veel vĂ€he oleks, siis olin ka ainus, kelle shooti riided olid sĂ€mplerid ja kes neid endale kaasa ei saanud. “Oh well! Pole lihtsalt minu pĂ€ev!” tahtsin uskuda.

Kuid asi lĂ€ks hullemaks. Kui juba, siis juba, eks? Adidase shootil olid ka meie enda kodumaa kĂ”ige nunnumad ja ĂŒhenĂ€olisemad naissportlased, hehe. Jap, kolmikud maratonijooksjad – Leila, Liina ja Lily Luik. Saime kiirelt jutule ja mul oli suurim au nii vapustavate naistega sĂ”braks saada. Meid ootas ees ĂŒhine lend tagasi Tallinnasse, mille puhul lĂ€ks mul muidugi veel kĂ”ik nihu. Kust alustada?

Esiteks, mu kohvri jĂ€relvedamisvars lĂ”huti juba Tallinn-Riia lennul Ă€ra reisi algul ja pidin selle jamaga toime tulema terve reis. Vars ei lĂ€inud tagasi kohvri sisse, kuid sellegi poolest sain ma selle drop offi anda. Kui oli nĂŒĂŒd aga aeg tagasi koju minna siis just kĂ”ige viimane lend Varssavi-Tallinn, otsustati seda kohvrit mitte aktsepteerida. Me siis kolmikutega tagusime kĂ€te, jalgade ja peaga seda vart, et ta ometi tagasi sisse lĂ€heks, aga tulutult. LĂ”puks otsustasime kohvri hĂŒljata ning kolmikute seljakottidesse tĂŒhjendada. Teine pisike kĂ€sikohver lĂ€ks tĂ€is mul vedelikke ja asju, mida lennukisse vĂ”tta ei saa.

Kuna mul sai ka teine kohver viga ning ĂŒks lukk tahtis hirmsasti ise lahti minna, siis igaks juhuks otsustasin selle Ă€ra kiletada. Ja ma sain nii julmalt ĂŒle justkui oleksin Egiptuse turumĂŒĂŒja hambusse sattunud. Kohvri kiletamine lĂ€ks mulle 75 eurot maksma………. 75 eurot! Ma sain ĆĄoki kui vaatasin tĆĄekki ja arvasin, et tegemist on veaga. Kui tahtsin paluda korrektuuri teha, siis öeldi mulle, et see on Ă”ige summa. “Meie ĂŒlemus lubab ainult Premium paketti mĂŒĂŒa, mis tĂ€hendab, et te saite nĂŒĂŒd ka reisikindlustuse endale ja veel…” Katkestasin teda, et mul on reisikindlustus olemas ja pakkuge mulle vĂ”i kuldhambaid, mina soovisin vaid seda toidukile! Pagasi drop off hakkas juba aga sulgema ning pidin oma seesmise bravuuritari vaigistama ja olukorraga leppima.

JĂ”udsime lĂ”puks vĂ€ravatesse, kui tuleb teavitus, et lend hilineb 90 minutit. See tĂ€hendab, et ma jĂ”uan kell 1:30 alles Tallinnasse ja olen selleks ajaks olnud 48 h magamata. Oh rÔÔmu! Aga Ă”nneks olen Ă”ppinud elus raskuste ĂŒle naerma ja vĂ”tma neid kui vĂ”imalusena Ă”ppida oma seesmiseid emotsioone taltsutama. Ma suutsin sĂ€ilitada rahu ja ainus, millest veel mĂ”tlesin, oli see Viidrik (kutsun Roometit nii ja tema mind Veidrikuks), kes mind avasĂŒli lennujaamas oma kĂ€te vahele ootab. Sel momendil, kui jĂ”udsin tagasi Tallinnasse ja Roomet mind kallistas, ei olnud tundagi nagu oleksin 48 h magamata, sest ta on mu suurim energiaallikas.

Nii see reis mul siis lĂ”ppes, ajamata seda postitust liiga pikaks. Kahju, et vlogi teieni ei saanud, kuid vĂ”ite juba varsti nĂ€ha mind ja Roometit koos Itaalias ja me kavatseme pakkuda teile sellisel tasemel materjali, et teile tunduks nagu oleksite meiega ĂŒheskoos seal! JÀÀge ootele…

15 Kommentaari

1. Else ĂŒtleb:

VÀga tore postitus! MÔnus oli lugeda ja pilte vaadata, vÀga pÔhjalik!

2. B ĂŒtleb:

Üliiiiii Ă€ge postitus! 🙂 Nii pĂ”hjalik ja pĂ”nev!
    Veel, veel, veel! 🙂

3. Jaana ĂŒtleb:

Hei, Merilin! Reisipostitused on mu ĂŒhed suured lemmikud, nii et ootan juba pikisilmi ka muljetamist su Itaalia reisist ja ĂŒldse suvistest tegemistest 🙂
    Tekkis hoopis kĂŒsimus seoses riietusega. LĂ€his-Ida maades vĂ”ib napi riietusega kĂŒlvata paksu pahandust vĂ”i saada lihtsalt ebameeldiva tĂ€helepanu osaliseks. Piltidelt nĂ€en, et sul olid ka ikka kohati paljad Ă”lad, lĂŒhemad pĂŒksid, dekoltee jms – oli see kokkuvĂ”ttes okei vĂ”i peaks siiski alati kaasas olema jakk/rĂ€tik, mille vajaduse korral Ă”lgadele visata ning ĂŒldse enda riietuse pigem hoolikamalt lĂ€bi mĂ”tlema?

Hei,

Mul oli kaasas riideid seinast seina. Jeruusalemmas kandsin ĂŒleni katvaid riideid, kuigi samas oli seal turiste ka minikleitides ja lĂ€bipaistvate pluusidega. Usun, et need ajad on möödas, aga eks ole igaĂŒhe enda sisetunde ja eetika kĂŒsimus. Dekolteed ja lĂŒhemad riided olid ikka pigem turisti kohtades vĂ”i kui olime omaette. PĂ€ris kohalike vahel nii ei kĂ€inud 🙂

4. Trrr ĂŒtleb:

Palun rÀÀgi natuke lĂ€hemalt, kuidas seal hindadega on ja kuidas endale raha kaasa arvestasite. Vahetasite valuutat Eestis vƍi kohapeal?

• Paljas Porgand ĂŒtleb:

Mina olin selles mÔttes mugav, et lÀksin ainult krediitkaardiga. Kohapeal sai raha vÀlja vÔetud kÔige alguses rongi, takso jaoks ja taskurahaks. VÀikekioskites ja vÀikelinnade söögikohtades ning turul saab tasuda vaid sularahas. KÔik muu maksin kaardiga.

Hinnad on seal suhteliselt samad Eestiga 🙂 Ööbimisi valisime kĂ”ige odavamate hindade jĂ€rgi, milleks oli keskmiselt 35-50€ nĂ€gu.

5. Mir. ĂŒtleb:

JÀÀb mulje, et sebisid samal ajal kahe poisiga 😀 Ühes voodis ööbimine (seal kallis kuurortis vĂ”tsite ju kasutamiseks ĂŒhise toa) samal ajal kui verivĂ€rske peika kodus pikisilmi ootab? 😛 Ma ise ei tahaks kunagi oma kallimat panna nii piinlikku olukorda, et ĂŒldse midagi nĂ€ida vĂ”ib kahtlane. Jaa jaa, eks muidugi vĂ”ib vastassooga ainult sabra poolest voodit jagada… Aga miks ta siis pĂ€rast peika pilti tĂ”usmist sinu vlogi lĂ”petada ei viitsi 😀

• Paljas Porgand ĂŒtleb:

Ma tean, et draama on pĂ”nev, aga kahjuks siit kĂŒll midagi vĂ€lja pressida ei anna. Esiteks, me polnud Roometiga siis suhtes. Teiseks, reis oli planeeritud ammu enne tema tulekut minu ellu. Kolmandaks, pĂŒĂŒdsin vĂ”tta alati eraldi vooditega toad, kuid kahjuks polnud meie hinnaklassis neid pakkuda. Oleme Rasmusega mĂ”lemad piisavalt tĂ€iskasvanulikud ja professionaalsed, et suudame ĂŒhes voodis end vĂ€lja puhata. Tal kuhjus reisiga töö ĂŒle pea ning me ei saanud materjalist kĂ€tte seda, mida oleksin soovinud 🙂 Kvaliteet ennekĂ”ike.

6. Maria ĂŒtleb:

Kui lend on Tallinnast Iisraeli lĂ€bi Riia, siis see ju ei ole otselend…

Ühtlasi poleks arvanudki, et praegusel ajal veel juudinalju tehakse.

• Paljas Porgand ĂŒtleb:

Riias on pĂ”himĂ”tteliselt ilma ooteajata ĂŒmberistumine. Otselend kirjutasin seepĂ€rast, et ostad pileti otse Tel Avivi, mitte eraldi kahte piletit. 🙂

7. zero ĂŒtleb:

“Nad armastavad oma baklaĆŸaani, mis on paraku ka minu lemmikköögivili.” – “Paraku” tĂ€hendab tegelikult “kahjuks”.

“See oli justkui suur metropol, mis peitis endas pisikest gemi – Jaffa vanalinna.” – Ka eesti keeles öeldakse “nagu kalliskivi”, ehk antud lause oleks olnud vĂ€imalik kirja panna ka ilusas eesti keeles: See oli justkui suur metropol, mis peitis endas (pisikest) kalliskivi.”

Su postitusi on tore lugeda, aga sinu teksti kipuvad sisse juhtuma ingliskeelsed sĂ”nad, millele on eestikeelne vaste tĂ€iesti olemas. (Nt antud postituses: cancel panema, highlights’id, to die for, easy-going, businessclassi vĂ”lud [eestikeelne alternatiiv on Ă€riklass], Astusime kind of sisse, tsipa distracted, sĂ”na otseses mĂ”ttes in the middle of nowhere [vrd pĂ€rapĂ”rgus], main office’isse [vrd peakontorisse], “Oh well! Pole lihtsalt minu pĂ€ev!”)
    Vahel on eestikeelseid sÔnu kasutatud valesti, ent seda juhtub harvemini.

Kuna sa oled paljude eeskuju, siis oleks vĂ€ga tore, kui paneksid rĂ”hku korrektsele emakeele kasutamisele, eriti ingliskeelsete sĂ”nade asemel. Niikuinii tuleb inglise keelt uksest ja aknast sisse, seega oleks hea, kui oma keelekĂ€itumist teadlikult kontrollime 🙂

(Sa ei pea mu kommentaari ĂŒldse ĂŒles laskma, tahtsin emakeelt tĂ€htsaks pidava inimesena anda pisut konstruktiivset tagasisidet.)

• Paljas Porgand ĂŒtleb:

Hei! Suur aitĂ€h, et seda vĂ€lja tĂ”id. Ma tĂ”esti ei pannud ise tĂ€hele ka mitte kui palju ma inglise keelt kasutan. Ma kirjutan nii emotsiooni pealt ja kasutan seda, mis esimesena pĂ€he kargab. Sul on absoluutselt Ă”igus. Ma pĂŒĂŒan rohkem emakeelega sina peale saada. Ma olen vĂ€ga tugeva inglise keele mĂ”jutusega, sest alustasin ju blogimist esiteks vĂ€lismaal, isegi esimese raamatu kirjutasin inglise keeles. Ning tarbin vaid inglisekeelset meediat ning loen inglisekeelseid raamatuid, kuulan inglisekeelset muusikat ja vaatan inglisekeelseid sarju/filme. AitĂ€h 🙂

8. Mari. ĂŒtleb:

Hei! Ma olen Iisraeli-Palestiina konflikti aastaid jĂ€lginud ja seda, kuidas juutide asunduses ĂŒha enam palestiinlaste maale tungivad. Kuidas Gazas tapetakse valimatult lapsi, ajakirjanikke ja sĂŒĂŒtuid kĂ”rvalseisjaid. Mida sina sellest arvad? Mainid, et Jeruusalem on Iisraeli pealinn? Pigem ju ikka Tel Aviv ja Jeruusalem Palestiina oma… Miks sa Palestiina alasid ei kĂŒlastanud, et seda teist poolt ka nĂ€ha? http://m.epl.delfi.ee/article.php?id=75180791 Siit saad nĂ€iteks lĂ€hemalt lugeda ja vĂ€lismeedia ka tĂ€is neid asju.