paljas-porgand-merilin-taimre-muna-pühad-lihavõttepühad-suur-reede-retsept-muna-keedu-ahju-tervislik

Kassss ma näeeen MUNA? Jaaa, nii ongi! Sest on ju ometi munadepüha! Võinoh, lihavõttepüha, suur reede, kuidas kellelegi… poteito potato, hehe! Ei teagi, miks minus ikka veel mingi lapselik elevus sellega tärkab. Mul on tunne nagu oleksin jälle 8-aastane plikatirts, kes on kutsutud parima sõbranna aiapeole, et siis kõik koos jänkude poolt ära peidetud mune aias taga ajada; kes ärkab teistest varem üles vaid selleks, et kõige valgema ja tugevama koorega munad endale värvimiseks haarata; kes pigistab silma kinni nähes, et vanemad temaga mune koksides talle lohutusvõidu annavad; kes mätsib vanaemaga koos sibulakoori ja erivärvilist lõnga munade ümbes; kes käib õe ja vennaga metsas pajuurbi näppamas. Hehe, plikatirts oma täies hiilgavas kuues!

paljas-porgand-merilin-taimre-muna-pühad-lihavõttepühad-seened-tomatid-spinat-värske-tervislik

Kui enamike toidulauda katab sel päeval ilusamad ja ebaõnnestunumad ehitud munad, siis mõtlesin see kord midagi teistsugust välja pakkuda. Mune võib ju ehtida ikka, aga säästkem neid kaunikesi ja valmistagem hommikusöögiks ahjumune! Jap-jap, täitsa teostatav. Põhimõtteliselt nagu praemuna, aga palju laialdasema katsetusvõimalusega.

paljas-porgand-merilin-taimre-muna-pühad-lihavõttepühad-seened-tomatid-spinat-värske-tervislik-ananass

Võta ette ahjuvorm ja täida see oma lemmikute köögiviljadega. Rohkelt rohelist, punast, kollast ja muid värve, et saada kätte võimalikult palju häid aineid! Ja mune ei tasu ka karta. Paljud viskavad munakollase (muna kõige mikrotoitainerikkama osa) tuima südamega prügikasti, oeh! Tean-tean, tahate valku ja hoidute ebamäärasest rasvast… Aga te ju jääte ilma nii headest ainetest!

paljas-porgand-merilin-taimre-muna-pühad-lihavõttepühad-seened-tomatid-spinat-värske-tervislik

Kui juba jutuks läks, siis teeme selgeks miks on munad meile kasulikud… Oleme ikka kõik ühel lainel? Jutt käib siis vabapidamisel munadest. Alustame munavalgest:

  • Munavalge sisaldab 10,1% proteiini
  • Munavalges ei ole rasva
  • Munavalges on ainult B-vitamiine
  • Munavalges on head mikroelementide proportsioonid

paljas-porgand-merilin-taimre-muna-pühad-lihavõttepühad-seened-tomatid-spinat-värske-tervislik-ananass

Jaaa paljukardetud munakollane:

  • Munakollane sisaldab palju rasvu, aminohappeid ja vitamiine, tänu millele on see suurepäraseks toiteallikaks
  • Munarebu rasv koosneb erinevatest rasvhapetest, kolesteroolist, letsitiinist ja kefaliinist
  • Munakollase rasvhapete hulka kuulub ka linoolhape; munakollane on selle kasuliku polüküllastumata rasvhappe tähtis allikas. Inimene ise ei suuda seda toota
  • Letsitiin, mis on ka üks osa munakollase rasvast, kuulub tervisliku toitumise seisukohalt peamiselt kasulike rasvade hulka, sest selles on rohkem küllastumata ehk kasulikke rasvhappeid ja vähem küllastunud ehk kahjulikke rasvhappeid
  • Munakollase rasvas on A-, E-, K- ja D-vitamiine, sest need on kõik rasvas lahustuvad. Vitamiine on munakollases palju, eriti A-vitamiini
  • Munakollane on eriti hea raua- ja mineraalialliakas
  • Kokkuvõttes on munakollane väärtuslik toitaineallikas, sest võrreldes munavalgega sisaldab see 77% muna kogu energiast.

paljas-porgand-merilin-taimre-muna-pühad-lihavõttepühad-suur-reede-retsept-munad-köögiviljad-lihtne-tervislik

Kardad ikka seda vitamiini- ja mineraalirikast kollast osa? No ei tasu, kui sa päevas just karbitäit mune suhu ei koksa, heh! Väga kasulik on süüa päevas 1-2 muna ja ei juhtu ka midagi kui te nüüd munadepühal vähe liialdate. No nagu sünnipäevakoogiga, kord aastas ju võib, hihi!

DSC_0117

Rääkides sünnipäevast, siis mul (ei, mitte Paljas Porgandil, vaid isikul selle taga) on tulemas sünnipäev! Juba 31.03, hihi. Ja seoses sellega plaanin ma jagada hoopis teile kingitusi, mu kallid lugejad. Hoidke end mu sotsiaalmeediaga kursis nii Facebookis kui Instagramis, sest tulemas on mitmeid auhinnamänge!

paljas-porgand-merilin-taimre-muna-pühad-lihavõttepühad-suur-reede-retsept-munad-köögiviljad-lihtne-tervislik

Aga tulles tagasi selle meeldiva ahjuroani, siis ühte nõusse peitsin ma spinati, tomateid, seeni, ananassi, mune, lõhe ja tüümiani. Huvitav kooslus, eksole? Oodake, kuni see teil veel ahjust tuleb. Nii hea, et ilmselgelt põletate seda alla kugistades suulae, hehe! Aga ilusat munadepüha ja olge munade värvimisel loovad! Loodetavasti on mu Insta feed te leidlikke lahendusi täis juba üsna pea!

paljas-porgand-merilin-taimre-muna-pühad-lihavõttepühad-seened-tomatid-spinat-värske-tervislik-ananass-forell-lõhe-filee-kala

Toitev, valgurikas, tervislik, ahjusoe, kõhule kerge, toitainerikas, lihtne valmistada.

Ahjumunad
 
Ettevalmistus
Küpsetamine
Valmistamisaeg
 
Väga kõrge toitainesisaldusega kerge valmistada tervislik ahjuroog. Ideaalne hommikusöök nii argipäevaks kui nädalavahetuseks!
Autor:
Retsepti tüüp: Hommikusöök
Kogus: Ühele
Koostisained
Valmistamine
  1. Määri ahjuvorm rasvainega ning eelkuumuta ahi 175 kraadi juurde.
  2. Vala vormi põhjale vett, nii et see oleks vaevu kaetud.
  3. Pese spinat ja aseta vormi põhjale.
  4. Lisa sinna tomatid, poolitatud seened ja ananassitükid.
  5. Puista üle Himaalaja soola, musta pipra ja oreganoga.
  6. Kata vorm fooliumiga ning aseta 20 minutiks ahju.
  7. Eemalda foolium ning koksa õrnalt peale kaks muna.
  8. Pane vorm tagasi ahju umbes 15 minutiks, kuni muna on ideaalselt küps ehk veel õrnalt voolava rebuga, kuid tahke valgega.
  9. Serveerides lisa lõhefilee ja tüümian!

 

2 Kommentaari

  1. Katrin Luuken ütleb:

    Väga hea retsept :) super hea toit nii munadepühaks kui ka igapäevaseks toidukorraks :)

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Anna oma hinne: