Laktoositalumatus

merilin-taimre-paljas-porgand-vegan-laktoos-laktaas-ensüüm-talumatu-blogi-laktoosivaba-kõht-seedimini-happy-coco-eesti-kookos-tervis-tervislik

Mäletate postitust, mil käisin Synlabis vereanalüüsil? Nagu olin kahelnud, ilmnes testi tulemusena, et mul on osaline laktoositalumatus. Piimatoodetest olen olenemata talumatusest hoidnud üpriski eemale. Koju ma piimatooteid ei osta. Kuid see ei tähenda, et ma ei saaks head ja paremat sellegipoolest nautida. Tänapäeva vegan toodang on kõrgelt arenenud ja teeb loomsele tööstusele varsti pika puuga ära. Räägime lähemalt, mis asi on laktoos, ensüüm laktaas, mis on laktoositalumatus ning kuidas saavad laktoositalumatusega inimesed ja veganid siiski jogurtit nautida?

Mis põhjustab laktoositalumatust?

Laktoos on piimasuhkur (liitsuhkur), mida leidub 100 grammis piimas keskmiselt 5 grammi. Selle lõhustamiseks on vajalik ensüüm laktaas, mis lõhustab laktoosi lihtsuhkruteks, mis kehas seejärel imenduvad. Inimene on üks väheseid imetajaid, kelle keha suudab toota laktaasi ka täiskasvanueas. Küll aga ei ole see nii kõigi puhul ning paljudel juhtudel suudab keha toota vaid väga vähesel määral antud ensüümi. Laktoositalumatus on organismi suutmatus toota piisavalt laktaasi, mistõttu esinevad laktoosi tarbimisel piimasuhkru seedimatusest tervisehäired (puhitus, rohke gaaside eritumine, kõhukorisemine ja -valu ning kõhulahtisus).

Täiskasvanute laktoositalumatus on tihtipeale pärilik, kuid sõltub rohkesti ka toitumisharjumustest. Laktoositalumatus pole alati täielik – paljudel juhtudel toimub vähene laktaasi tootmine ja nii saab inimene süüa vähese laktoosisisaldusega toitu. Nii ka minu puhul. Ma väldin laktoosi maksimaalselt, kuid samas ei aja ma näpuga taga, kui seda ka kuskil on. Juhul, kui laktoos mu toidulauale satub, võtan eelnevalt sisse laktaasitablette ehk siis pakun oma organismile laktoosi lagundamiseks vajalikku ensüümi laktaas suukaudsel viisil.

Peamised laktoosi sisaldavad toiduained:

  • piim
  • juust
  • või
  • piimabaasil jäätis
  • piimabaasil šokolaad
  • piimabaasil koored
  • piimabaasil jogurtid
  • piimavalk ja seda sisaldavad tooted
  • paljud maiustused, pagaritooted, kondiitritooted jne.

Kuidas vältida laktoositalumatusest tulenevaid vaevusi? Laktoosi lihtsalt mitte tarbides! Ehk siis tarbides alternatiivseid tooteid. Mina üldiselt eelistangi vegan valikuid ehk puhast looduslikku taimset toitu. Jogurti alternatiivina olen ma leidnud enda jaoks kookosest tehtud jogurti ehk kookosjogurti. Seda sain ma esimest korda Austraalias elades ning olin täielikult hullunud selle järele. Sõin seda igapäevaselt. Eestis ma polnud seda veel seni poelettidel näinud… UNTIL NOW!

Kookosjogurt on väga kõrge toiteväärtusega ning heade rasvadega jogurt. Kookosrasva hinnatakse kui väärtuslikku ja tervislikku rasva, sest see sisaldab palju lauriinhapet, mis tõstab organismi immuunsust ning on põletikuvastase toimega. Naturaalsed kookosjogurtid ei sisalda allergeene ning sobivad seega kõikidele inimestele (tuntumad allergeenid: soja, gluteen, kaseiin, laktoos). Parimad ei sisalda ka ühtegi säilitus- ega värvainet ega ka sünteetilisi vitamiine (paljud taimsed jogurtid sisaldavad näiteks sünteetilist kaltsiumi, D vitamiini, B2, B12 jne).

Kookosjogurtites on keskmisest palju madalam suhkrusisaldus (2,3-7,7g/100g), mille moodustab looduslik suhkur kookospiimas ja vähesel määral lisatud  suhkur. Kookospiim sisaldab umbes 3 grammi looduslikku suhkurt 100 grammi kohta, seega on jogurtitesse lisatud vaid väike kogus suhkrut, et jogurti bakterikultuurid saaksid kasvama hakata.

Kas Sinul esineb laktoositalumatust? Kuidas see väljendub? Kui tihti tarbid laktoosi? Missuguseid alternatiive armastad?

Veebilehe sisu ei ole lubatud avalikustada, levitada või kasutada mistahes viisil ja kohas sh meedias ilma autori kirjaliku loata. Ka osaliste tekstide või tsitaatide avaldamise korral meedias tuleb küsida kirjalikku luba. Loa saamisel peab avalikustamisel säilima viide info algallikale va juhul kui ei ole kokkulepitud teisiti. Veebilehe sisu võib printida vaid isiklikuks kasutamiseks. Postitustes olev informatsioon on ainult informeerimise eesmärgil ning autor ei vastuta informatsiooni õigsuse eest. Tegemist ei ole meditsiiniliste soovitustega ning meditsiiniliste küsimustega tuleks alati pöörduda meditsiinitöötaja poole.

6 Comments

  1. Helena says:

    Piimatalumatuse testi lihtsalt igaks juhuks ei ole tegelikult mõtet teha. Kuna see esineb mingil määral suurel osal elanikkonnast, siis testi tehes see suure tõenäosusega mingil määral ka avaldub. Teed testi ära, saad teada, et oled laktoositalumatu ja siis? Kui vaevusi ei esine, siis võib piimatooteid tarbida või mitte tarbida, nii nagu eelistused on. Lihtsalt suure tõenäosusega väga paljudel talumatust ka esineb.

    Aga kookosjogurtit on ka teistel tootjatel, Solarisest olen leidnud, ökopoodides on olemas.

    • Helena says:

      Unustasin lisamata, et kõige lihtsam laktoosi või piimavalgutalumatust välja selgitada on välistamise meetod. Kui menüüst need välja jätta, siis avaldub see üsna selgelt, kas on talumatus või mitte – välja jättes läheb paari nädalaga enesetunne heaks ja siis jälle tarbides on vaevused väga hästi tuntavad.

      Ning laktoositalumatus võib hoopis väljenduda ka kõhukinnisusena, minul näiteks on nii. Tavapärasem on kõhulahtisus, aga nagu näha, võib risti vastupidi ka olla.

  2. Diana Raud says:

    Minul on piimavalgu talumatus, seega kõik piimatooted on juba aastaid välistatud. Samuti meeldib mulle uusi vegan tooteid proovida, arvan ka et mu vegani sõber Darja sooviks neid tooteid proovida.

  3. Madli says:

    Tunduvad väga huvitavad jogurtid ning kindlasti tahan ka ise järgi proovida.
    Vaatasin ka nende valgusisaldust ning sellega seoses tekkis küsimus, kuidas Sa oma äevased valgud näiteks täis saad?
    Tervislikel põhjustel tahaks mõneks ajaks kõikidest piimatoodetest loobuda, aga ma mõtlen just, millega küll asendada praegused vahepalad (kohupiimad, kodujuust), et siiski oma päevased valgud täis saada.

    Oskad Sa ehk soovitusi anda või suunata kuskile poole?

  4. Kaisa says:

    Uskumatu, ma just googeldasin laktoositalumatust, sest olen üsna kindel, et sellest minu halb enesetunne ja nüüd sa tuled sellise postitusega! Väga kasulik ja tahan juba neid jogurteid proovida, huh??

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sellelt lehelt sisu kopeerimine keelatud.