Laktoositalumatus

merilin-taimre-paljas-porgand-vegan-laktoos-laktaas-ensĂŒĂŒm-talumatu-blogi-laktoosivaba-kĂ”ht-seedimini-happy-coco-eesti-kookos-tervis-tervislik

merilin-taimre-paljas-porgand-vegan-laktoos-laktaas-ensĂŒĂŒm-talumatu-blogi-laktoosivaba-kĂ”ht-seedimini-happy-coco-eesti-kookos-tervis-tervislik

MĂ€letate postitust, mil kĂ€isin Synlabis vereanalĂŒĂŒsil? Nagu olin kahelnud, ilmnes testi tulemusena, et mul on osaline laktoositalumatus. Piimatoodetest olen olenemata talumatusest hoidnud ĂŒpriski eemale. Koju ma piimatooteid ei osta. Kuid see ei tĂ€henda, et ma ei saaks head ja paremat sellegipoolest nautida. TĂ€napĂ€eva vegan toodang on kĂ”rgelt arenenud ja teeb loomsele tööstusele varsti pika puuga Ă€ra. RÀÀgime lĂ€hemalt, mis asi on laktoos, ensĂŒĂŒm laktaas, mis on laktoositalumatus ning kuidas saavad laktoositalumatusega inimesed ja veganid siiski jogurtit nautida?

Mis pÔhjustab laktoositalumatust?

Laktoos on piimasuhkur (liitsuhkur), mida leidub 100 grammis piimas keskmiselt 5 grammi. Selle lĂ”hustamiseks on vajalik ensĂŒĂŒm laktaas, mis lĂ”hustab laktoosi lihtsuhkruteks, mis kehas seejĂ€rel imenduvad. Inimene on ĂŒks vĂ€heseid imetajaid, kelle keha suudab toota laktaasi ka tĂ€iskasvanueas. KĂŒll aga ei ole see nii kĂ”igi puhul ning paljudel juhtudel suudab keha toota vaid vĂ€ga vĂ€hesel mÀÀral antud ensĂŒĂŒmi. Laktoositalumatus on organismi suutmatus toota piisavalt laktaasi, mistĂ”ttu esinevad laktoosi tarbimisel piimasuhkru seedimatusest tervisehĂ€ired (puhitus, rohke gaaside eritumine, kĂ”hukorisemine ja -valu ning kĂ”hulahtisus).

merilin-taimre-paljas-porgand-vegan-laktoos-laktaas-ensĂŒĂŒm-talumatu-blogi-laktoosivaba-kĂ”ht-seedimini-happy-coco-eesti-kookos-tervis-tervislik

TĂ€iskasvanute laktoositalumatus on tihtipeale pĂ€rilik, kuid sĂ”ltub rohkesti ka toitumisharjumustest. Laktoositalumatus pole alati tĂ€ielik – paljudel juhtudel toimub vĂ€hene laktaasi tootmine ja nii saab inimene sĂŒĂŒa vĂ€hese laktoosisisaldusega toitu. Nii ka minu puhul. Ma vĂ€ldin laktoosi maksimaalselt, kuid samas ei aja ma nĂ€puga taga, kui seda ka kuskil on. Juhul, kui laktoos mu toidulauale satub, vĂ”tan eelnevalt sisse laktaasitablette ehk siis pakun oma organismile laktoosi lagundamiseks vajalikku ensĂŒĂŒmi laktaas suukaudsel viisil.

merilin-taimre-paljas-porgand-vegan-laktoos-laktaas-ensĂŒĂŒm-talumatu-blogi-laktoosivaba-kĂ”ht-seedimini-happy-coco-eesti-kookos-tervis-tervislik

Peamised laktoosi sisaldavad toiduained:

  • piim
  • juust
  • vĂ”i
  • piimabaasil jÀÀtis
  • piimabaasil ĆĄokolaad
  • piimabaasil koored
  • piimabaasil jogurtid
  • piimavalk ja seda sisaldavad tooted
  • paljud maiustused, pagaritooted, kondiitritooted jne.

Happy Coco vegan laktoosivabad kookosjogurtid

Kuidas vĂ€ltida laktoositalumatusest tulenevaid vaevusi? Laktoosi lihtsalt mitte tarbides! Ehk siis tarbides alternatiivseid tooteid. Mina ĂŒldiselt eelistangi vegan valikuid ehk puhast looduslikku taimset toitu. Jogurti alternatiivina olen ma leidnud enda jaoks kookosest tehtud jogurti ehk kookosjogurti. Seda sain ma esimest korda Austraalias elades ning olin tĂ€ielikult hullunud selle jĂ€rele. SĂ”in seda igapĂ€evaselt. Eestis ma polnud seda veel seni poelettidel nĂ€inud… UNTIL NOW!

merilin-taimre-paljas-porgand-vegan-laktoos-laktaas-ensĂŒĂŒm-talumatu-blogi-laktoosivaba-kĂ”ht-seedimini-happy-coco-eesti-kookos-tervis-tervislik

Kookosjogurti on kodumaa poelettidele toonud Happy Coco. Happy Coco on Hollandist pÀrit brÀnd, mis pÔhineb Sri Lanka mahesertifitseeritud ja Ôiglase kaubanduse kookospÀhkli saadustel. Nad valmistavad kookospiima baasil jogurtialternatiive, mille sortimendis on 4 erinevat maitset. Hindan vÀga nende toodete lihtsat ja arusaadavat koostist:

  1. Naturaalne: kookospiim* 96%, tapiotÀrklis* 4%, vegan jogurtikultuurid
  2. Vanilje: kookospiim* 86%, tapiotÀrklis*, agaavinektar*, sidrunimahl*, vanilli* 0,13%, looduslik
    lÔhnaaine*, vegan jogurtikultuurid
  3. Maasikas: kookospiim* 86%, tapiotÀrklis*, maasikas* 2,9%, agaavinektar*, sidrunimahl*, looduslik lÔhnaaine*, vegan jogurtikultuurid
  4. Mango: kookospiim* 86%, tapiotÀrklis*, mango* 2,3%, agaavinektar*, sidrunimahl*, looduslik
    lÔhnaaine*, vegan jogurtikultuurid
    *mahesertifitseeritud pÔllumajandusest

merilin-taimre-paljas-porgand-vegan-laktoos-laktaas-ensĂŒĂŒm-talumatu-blogi-laktoosivaba-kĂ”ht-seedimini-happy-coco-eesti-kookos-tervis-tervislik

Minu kĂ”ige lemmikum maitse on vanilje! Tavaliselt vĂ€ldin ma alati kĂ”ike vanillimaitselist, sest see on minu jaoks liiga… igav? KĂŒll aga on Happy Coco vaniljejogurt niiiii vanilline, et on lausa sĂ”ltuvusttekitav. Muidugi armastan ka kĂ”iki teisi maitseid ning hea on iga kord midagi uut neist pudrule, smuutile, pannkookidele lisada vĂ”i kasvĂ”i snĂ€kina nautida.

merilin-taimre-paljas-porgand-vegan-laktoos-laktaas-ensĂŒĂŒm-talumatu-blogi-laktoosivaba-kĂ”ht-seedimini-happy-coco-eesti-kookos-tervis-tervislik

Sisaldus

Jogurtid on pakendatud eriti armsatesse topsikutesse ja igas topsis on 125 grammi jogurtit. Arvad, et liiga vĂ€he? Usu mind, ei ole! Sest kookosjogurt on vĂ€ga kĂ”rge toitevÀÀrtusega ning heade rasvadega jogurt. Kookosrasva hinnatakse kui vÀÀrtuslikku ja tervislikku rasva, sest see sisaldab palju lauriinhapet, mis tĂ”stab organismi immuunsust ning on pĂ”letikuvastase toimega. Üks topsik on tĂ€pselt paras tĂ€itmaks kĂ”htu ning rahuldades isu!

merilin-taimre-paljas-porgand-vegan-laktoos-laktaas-ensĂŒĂŒm-talumatu-blogi-laktoosivaba-kĂ”ht-seedimini-happy-coco-eesti-kookos-tervis-tervislik

Happy Coco jogurtid ei sisalda allergeene ning sobivad seega kÔikidele inimestele (tuntumad
allergeenid: soja, gluteen, kaseiin, laktoos). Lisaks ei sisalda need ĂŒhtegi sĂ€ilitus- ega vĂ€rvainet ega ka sĂŒnteetilisi vitamiine (paljud taimsed jogurtid sisaldavad nĂ€iteks sĂŒnteetilist kaltsiumi, D vitamiini, B2, B12 jne).

merilin-taimre-paljas-porgand-vegan-laktoos-laktaas-ensĂŒĂŒm-talumatu-blogi-laktoosivaba-kĂ”ht-seedimini-happy-coco-eesti-kookos-tervis-tervislik

KÔikides toodetes on keskmisest palju madalam suhkrusisaldus (2,3-7,7g/100g), mille moodustab looduslik suhkur kookospiimas ja vÀhesel mÀÀral lisatud agaavinektar. Kookospiim sisaldab umbes 3 grammi looduslikku suhkurt 100 grammi kohta, seega on jogurtitesse lisatud vaid vÀike kogus agaavinektarit, et jogurti bakterikultuurid saaksid kasvama hakata.

MĂŒĂŒgikohad:

  • Tallinna ja Tartu Kaubamaja
  • Stockmann
  • DSolaris ja Viimsi Delice
  • Konsumid ja Maksimarketid ĂŒle Eesti
  • COOP e-poes
  • Mahemarket
  • Ökosahver
  • NOP Kadriorus
  • Rohujuur

Happy Coco tÀienev tootevalik

Happy Coco tootevalikus on muidu veel kuumutamata toorkookosvesi (naturaalne ja sportversioon ingveri ja laimiga). Happy Coco pastöriseerimata kookosvett olen just suviti tarbinud ning jaganud lugejatega ka arvamust, et see tĂ”epoolest on parim kookosvesi turul. KĂ”ik teised kookosveed, mis hetkel on Eesti turul, on pastöriseeritud ehk neid ei pea kĂŒlmkapis hoidma. Seega mĂŒĂŒdakse neid kauplustes tavariiulitel. Pastöriseeritud kookosvesi on pigema aga surnud jook. Happy Coco kookosvesi muutub pĂ€rast avamist roosakaks, mis nĂ€itab, et tegemist on elusa joogiga. Kevadel on lisandumas neil ka kookosĂ”li ning hiljem sel aastal on tulemas ka jÀÀtised ja tĂ€iendatud toorkookosveed.

merilin-taimre-paljas-porgand-vegan-laktoos-laktaas-ensĂŒĂŒm-talumatu-blogi-laktoosivaba-kĂ”ht-seedimini-happy-coco-eesti-kookos-tervis-tervislik

Kas Sinul esineb laktoositalumatust? Kuidas see vÀljendub? Kui tihti tarbid laktoosi? Missuguseid alternatiive armastad? Kas oled juba Happy Coco tooteid proovinud? Kui ei ole, kuid sooviksid, siis osale minu Instagrami ja Facebooki auhinnamÀngus!

6 Kommentaari

  1. Helena ĂŒtleb:

    Piimatalumatuse testi lihtsalt igaks juhuks ei ole tegelikult mÔtet teha. Kuna see esineb mingil mÀÀral suurel osal elanikkonnast, siis testi tehes see suure tÔenÀosusega mingil mÀÀral ka avaldub. Teed testi Àra, saad teada, et oled laktoositalumatu ja siis? Kui vaevusi ei esine, siis vÔib piimatooteid tarbida vÔi mitte tarbida, nii nagu eelistused on. Lihtsalt suure tÔenÀosusega vÀga paljudel talumatust ka esineb.

    Aga kookosjogurtit on ka teistel tootjatel, Solarisest olen leidnud, ökopoodides on olemas.

    • Helena ĂŒtleb:

      Unustasin lisamata, et kĂ”ige lihtsam laktoosi vĂ”i piimavalgutalumatust vĂ€lja selgitada on vĂ€listamise meetod. Kui menĂŒĂŒst need vĂ€lja jĂ€tta, siis avaldub see ĂŒsna selgelt, kas on talumatus vĂ”i mitte – vĂ€lja jĂ€ttes lĂ€heb paari nĂ€dalaga enesetunne heaks ja siis jĂ€lle tarbides on vaevused vĂ€ga hĂ€sti tuntavad.

      Ning laktoositalumatus vÔib hoopis vÀljenduda ka kÔhukinnisusena, minul nÀiteks on nii. TavapÀrasem on kÔhulahtisus, aga nagu nÀha, vÔib risti vastupidi ka olla.

  2. Diana Raud ĂŒtleb:

    Minul on piimavalgu talumatus, seega kÔik piimatooted on juba aastaid vÀlistatud. Samuti meeldib mulle uusi vegan tooteid proovida, arvan ka et mu vegani sÔber Darja sooviks neid tooteid proovida.

  3. Madli ĂŒtleb:

    Tunduvad vÀga huvitavad jogurtid ning kindlasti tahan ka ise jÀrgi proovida.
    Vaatasin ka nende valgusisaldust ning sellega seoses tekkis kĂŒsimus, kuidas Sa oma Ă€evased valgud nĂ€iteks tĂ€is saad?
    Tervislikel pĂ”hjustel tahaks mĂ”neks ajaks kĂ”ikidest piimatoodetest loobuda, aga ma mĂ”tlen just, millega kĂŒll asendada praegused vahepalad (kohupiimad, kodujuust), et siiski oma pĂ€evased valgud tĂ€is saada.

    Oskad Sa ehk soovitusi anda vÔi suunata kuskile poole?

  4. Kaisa ĂŒtleb:

    Uskumatu, ma just googeldasin laktoositalumatust, sest olen ĂŒsna kindel, et sellest minu halb enesetunne ja nĂŒĂŒd sa tuled sellise postitusega! VĂ€ga kasulik ja tahan juba neid jogurteid proovida, huh??

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. NÔutavad vÀljad on tÀhistatud *-ga