Kuidas teha algust tervisliku elustiiliga?

merilin-taimre-paljas-porgand-koolitus-toitumine-trenn-tervis-noored-tallinn-noorsooamet-kool-stress

Foto - Erlend Ơtaub / Õhtuleht

merilin-taimre-paljas-porgand-koolitus-toitumine-trenn-tervis-noored-tallinn-noorsooamet-kool-stress

Foto – Erlend Ć taub / Õhtuleht

Ega pole inimest, kes ei tahaks tervislik olla. “Eee, ei, mina tahan olla kĂŒll ĂŒlekaaluline, haige ja nĂ”rk!” said noone ever. Paljud ei tunnista, et nad oleksid palju Ă”nnelikumad, kui oma keha ja vaimu eest hoolt kannaksid, sest nii nĂ€ivad nad nĂ”rgad. “Alkoholist ja rĂ€mpstoidust ei suudaks ma elu sees loobuda ning trenn on nĂ”rkadele” on liigagi tavaline. Tegelikult on need inimesed lihtsalt halva elustiiliga. VĂ”ti on ĂŒmber harjumises. Ja, tĂ”esti, see ei olegi niisama lihtne ega saagi olema. Kuid tervislik elustiil ei nĂ”uagi sinult 110% perfektsust ja pĂŒhendumust. Elustiil tĂ€hendab sisse harjutatud kĂ€itumismustrit, ilma et peaksid igat otsust teadlikult vastu vĂ”tma. Seega on tervislik elustiil tava toituda tervislikult, olla aktiivne ning vaimselt terve. Ja kĂ”rvalekalle siin ja seal on tĂ€iesti normaalne ja hoiab meid vaimselt ja fĂŒĂŒsiliselt tasakaalus!

Miks tegin algust tervisliku elustiiliga mina?

Ütleme alustuseks Ă€ra, et ma pole ka mingi perfektne etalon selles vallas. Muidugi on mul oma pĂ€evi, kus toitun tavapĂ€rasest kehvemini, mil treenida ei viitsi vĂ”i tarbin alkoholi. Me kĂ”ik oleme inimesed ja elu on elamiseks ning kogemiseks. KĂŒll aga naudin ma oma elu tĂ€iel rinnal just tervislike harjumustega ja tunnen end kehvemini pĂ€evadel, mil olen langetanud halvemaid valikuid. MĂ”elda vaid, et noorena elasin ma just suurema osa ajast ebatervislike valikutega. Ma toitusin nii nagu Jumal juhatas, ei joonud piisavalt vett, magasin vĂ€he, nĂ€ljutasin end ja ei austanud oma peegelpilti.

merilin-taimre-paljas-porgand-koolitus-toitumine-trenn-tervis-noored-tallinn-noorsooamet-kool-stress

Muah – Jenni Korjus
Foto – Artur Ivlijev
Riided – Lindex kevad/suvi

Ma olin ĂŒhesĂ”naga elupĂ”letaja ja enesehĂ€vitaja. Ja nii aastaid, kuni jĂ”udsin toitumishĂ€iretega haiglasse ja mulle taoti mĂ”istus pĂ€he. See oli hetk, mil vĂ”tsin suuna Austraaliasse, kus algas suur tervenemine. Ma harisin end tervendamise ja toitumise teemal, ma olin aktiivsem kui kunagi varem ja tegin lĂ€bi kĂŒmneid muudatusi. Mu keha transformeerus, kuid veelgi enam mu mina-pilt. Ma Ă”ppisin seadma tervist prioriteediks, sest tean, mis tunne on sellest ilma jÀÀda.

merilin-taimre-paljas-porgand-koolitus-toitumine-trenn-tervis-noored-tallinn-noorsooamet-kool-stress

Muah – Jenni Korjus
Foto – Artur Ivlijev
Riided – Lindex kevad/suvi

PÀrast hÀvitavat eluviisi:

  • olin ma tugevas alakaalus
  • nĂ€gin vĂ€lja vĂ€sinud, nĂ”rk, jĂ”uetu
  • vaevlesin unehĂ€iretes
  • oli mu seedimine korrast Ă€ra
  • saatsid mind pidevad kĂ”huvalud ja puhitustunne
  • vaevlesin nĂ”rkuse kĂ€es jaksamata midagi teha
  • olid mul hormoonid tĂ€iesti paigast Ă€ra
  • kuivas nahk, lĂ”henesid juuksed ja murdusid kĂŒĂŒned

Ja palju palju muud. Muidugi olin muutunud seelĂ€bi ka asotsiaalseks, soovimata vĂ€ljas kĂ€ia ja inimestega suhelda. SĂŒgavasse auku on kerge kukkuda, kuid omaette teema on sealt vĂ€lja ronimine. Tervenemine kestis aastaid, kuid tulnud tagasi Eestisse veidi ĂŒle 2 aasta hiljem, olin ma transformeerunud inimene! Ma Ă”ppisin armastama (tervislikku) toitu, jĂ”usaali, ma olin ĂŒdini positiivsust tĂ€is, ma rajasin oma toidublogi, ma tahtsin oma positiivset energiat ka teistele suunata ja ma olin TERVE! Tervislik elustiil saatis mind igal pool – mu igapĂ€eva, tööd, mĂ”tteviisi, kirge, trenni jne. Seda tĂ€hendabki elustiil – selle peab lĂŒlitama oma ellu tĂ€ielikult, et sellest saaks alateadlik harjumus.

Miks mitte elada tervislikku elustiili?

Esmalt peame mÔistma, mis takistab meid seda tegemast? Tegelikult puuduvad takistused. Oleme need iseenda jaoks loonud kas hirmust, mugavusest vÔi teadmatusest. Seega on takistusteks vaid ettekÀÀnded. Peamisteks ettekÀÀneteks vÔiks arvata:

  1. ajanappus – meile kĂ”igile on antud tĂ€pselt sama moodi 24H. Minu lubadus iseendale oli teadvustada, et mul on KÕIGE jaoks aega. Asi takerdub vaid prioriteetide taha. Mis on minu elus prioriteetne? TĂ€na on selleks tervis ja kĂ”rge elukvaliteet. Seega ei ĂŒtle ma kunagi, et mul pole enda tervise eest hoolitsemiseks aega!
  2. raha puudus – tervis on selline kaval tegelane, kes maksab hiljem kĂ€tte, kui temasse kohe mitte investeerida. Kas eelistad toituda tervislikumalt ja investeerida kvaliteetsesse toitu nĂŒĂŒd vĂ”i hiljem tasuda haiglaarvete, arstivisiitide ja kallite ravimite eest? Pealegi on tervis vÀÀrtuslikum kui mistahes number pangakontol. Rahata saame Ă”nnelikud olla ja elada, terviseta mitte!
  3. teadmatus – kas lööd karjÀÀri nimel kĂ€ega, kuna ei viitsi Ă”ppida? Sama kehtib siin. Kui tahad midagi saavutada, pead hakkama Ă”ppima! Mu blogi on justkui suur entsĂŒklopeedia, mis pakub lahendusi kĂ”ikidele su muredele ja kĂŒsimustele. Sul peab vaid huvi olema.
  4. mugavus – kui eelmine punkt oleks tĂ€idetud, siis teaksid hĂ€sti, et tervislik eluviis ei nĂ”ua sult palju rohkemat. Tervisliku toidu valmistamine ei ole tuumafĂŒĂŒsika, mis vĂ”taks kauem aega kui pitsa tellimine. TĂ€napĂ€eval on tehtud tervislik elustiil meile nii mugavaks ja kĂ€ttesaadavaks kui veel vĂ”imalik
  5. stress – jah, stress paneb meid emotsionaalselt sööma, lööb rajalt maha ja annab veel kannaga nĂ€kku ka. Aga kas teadsid, et stressiga number ĂŒks toimetulekuviis on tervislik elustiil? Selle tulemusel magad paremini, oled tervem, sind saadab positiivsus ja hea enesetunne ning Ă”pitulemused paranevad mĂ€rkimisvÀÀrselt!

Kuidas ettekÀÀnetele 1:0 teha?

Suurim viga elustiili muutmise juures on pea ees vette hĂŒppamine. Nagu minu elunĂ€ite puhul tĂ€hele panite, siis minuni jĂ”udis tervislik elustiil samm-sammult. Aeglane paranemine, eneseharimine, Austraalias elades tervisliku toidu kultuuriga tutvumine, korrektne ja sobilik treenimine jms olid kĂ”ik pisikesed sammud, mis viisid mind ĂŒha tervema “mina”-ni. Minust ei saanud pĂ€eva pealt anorektikust tervisegurut, retseptiraamatute autorit ja sotsiaalmeediamĂ”jutajat, hehe!

merilin-taimre-paljas-porgand-koolitus-toitumine-trenn-tervis-noored-tallinn-noorsooamet-kool-stress

Foto – Erlend Ć taub / Õhtuleht

Seega ma ei vĂ€si rĂ”hutamast, kui oluline on tasa ja targu progressi hoomamine, mis viib palju kĂ”rgemale ja kaugemale! VĂ”rdle kasvĂ”i sprinterit ja maratonijooksjat. Sprinter on kĂŒll kiirem, aga kumb jĂ”uab kaugemale? Kui me rÀÀgime tervisest, siis me tahame jĂ”uda vĂ”imalikult kaugele. Seega ĂŒtleme EI igasugu imedieetidele ja hakkame end harima! Sest elu on ĂŒks lĂ”putu kool.

merilin-taimre-paljas-porgand-koolitus-toitumine-trenn-tervis-noored-tallinn-noorsooamet-kool-stress

Foto – Erlend Ć taub / Õhtuleht

Huh, see on tegelikult nii lai teema ja raske on anda siin pĂ”gusalt ĂŒlevaadet. KĂŒll aga on mul teiega nii palju, mida jagada! Lisaks soovin Eesti tublide noortega ka tutvuda ja nende muredele lahendust pakkuda silmast-silma suhtlusel. SeetĂ”ttu kutsun ma kĂ”iki noori, kes vaevlevad ebaterve elustiili kĂŒĂŒsis, tunnevad lihtsalt huvi tervisliku elustiili vastu, soovivad minu tegemistega end kurssi viia vĂ”i teiste vingete noortega tutvusi luua, noorte tervisesarjale, mis tutvustab:

  • erinevaid elustiiliviise, et toime tulla noorte igapĂ€eva saatvate muredega
  • liikumisharrastusi ja ka know-how’d nendega iseseisvalt edasitegelemiseks
merilin-taimre-paljas-porgand-koolitus-toitumine-trenn-tervis-noored-tallinn-noorsooamet-kool-stress

Muah – Jenni Korjus
Foto – Artur Ivlijev

Mina viin isiklikult lĂ€bi tervikliku toitumise töötuba ning osalen ĂŒheskoos noortega mitmetel uutmoodi treeningutel! Lisaks toimub veel vaimse tervise teemalisi jututubasid, sest terve keha tĂ€hendab ka tervet vaimu. Kahjuks on tĂ€napĂ€eval liigagi paljud enda armastamisega ja iseenda eest hoolitsemisega pahuksis. Sealt ju sai alguse ka minu must auk. Et ennetada lĂ€bipĂ”lemist ja oma elu hĂ€vitamist, soovitan kĂ”ikidel noortel jututubadega ĂŒhineda!

merilin-taimre-paljas-porgand-koolitus-toitumine-trenn-tervis-noored-tallinn-noorsooamet-kool-stress

Muah – Jenni Korjus Foto – Artur Ivlijev
Riided – Lindex kevad/suvi

Osalema on oodatud noored alates 16. eluaastast ning osavÔtu tasu ilmselgelt pole! Vajalik on vaid eelregistreerimine. KÔige toimuva kohta leiate lisainfot SIIT! ning huvi korral vÔid pilgu peale visata ka mu Pealinna intervjuule sotsiaalmeedia mÔjuvÔimust noorte vaimsele tervisele.

merilin-taimre-paljas-porgand-koolitus-toitumine-trenn-tervis-noored-tallinn-noorsooamet-kool-stress

Mine tĆĄeki minu Instagrami ja Facebooki auhinnamĂ€ngu, kus on noorte innustamise eest hoolt kandnud lisaks minule ja Tallinna spordi- ja noorsooametile veel mitmed tegijad, kes panustavad omalt poolt auhinnakottidesse. Seega mine osale julgelt loosimises ja vĂ”ida omale vÀÀrtuslik ja asjalik kinkekott, mis loositakse vĂ€lja kĂ”igi vahel, kes osalevad vĂ€hemalt ĂŒhes jututuoas!

Kallis (ĂŒli)Ă”pilane, kuidas on Sinul lood tervisliku eluviisiga? Kas kannatad stressi kĂ€es? Kas antud jututoad ja treeningud pakuksid Sulle huvi ja oleksid tulemas?

P.S. Lisaks osalen veel ĂŒhes projektis, mis on suunatud noorte tuleviku heaolule ja nende abistamisele. Ole nii pai ja viska hÀÀl mu pildile SIIN, et saaksin teid ikka rohkem inspireerida ja aidata! 

6 Kommentaari

  1. Anita ĂŒtleb:

    Need konkreetsed koolitused veidi vanematele ja ĂŒliĂ”pilastele vist ei kehti eks? Nii lahe oleks, kui saaks end harida, sest olegem ausad, kui loengud kell 21 alles lĂ”ppevad, siis söömiseks ja prepimiseks ei jÀÀ kahjuks aega.

  2. B ĂŒtleb:

    Miks treeningutesse ei saa registreerida? 🙁

  3. KĂ€ps ĂŒtleb:

    Enne seda Ă”ppeaastat, kui ma trennis kĂ€ima hakkasin, oli tavaline et jĂ€in öösel hilja magama. SĂ”in pĂ€evas vĂ€hemalt pool tahvlit ĆĄokolaadi Ă€ra, sest energiat absoluutselt polnud ja ka kooli stress tegi rohkem muret kui praegu. NĂŒĂŒd, kus ma trennis kĂ€in, siis ma ausalt ei uskunud et see pĂ€riselt nii aitab. Ma magan korralikult 8h kindlasti. Uni lihtsalt iseenesest tuleb. Ć okolaadi jĂ€rgi ei isutagi nii palju enam, sest energiat jagub niisamagi ja mis kĂ”ige tĂ€htsam – tervis on korras. Eelnevalt olin peavaludega pĂ€ris sĂ”ja-jalal. Ning ka see tervislik toitumine tuleb iseenesest trenniga kaasa. Ma ei ole selline ÀÀrmuslik “tervislik inimene”. Vahel ikka söön ĆĄokolaadi, lebotan terve pĂ€eva vĂ”i muud sellist. Vahel ikka on halvemaid pĂ€evi, aga pĂ€evad polegi kĂ”ik vennad. Minu jutu mĂ”te on see, et ma tean mis tunne on, kui kool vĂ”tab kogu energia ja viib stressi. Minu puhul aitas liigutamine ja trenn. Seal juures ei treeni ma alati nii, et higi voolab. FĂŒĂŒsilist 2x nĂ€dalas ja ĂŒlejÀÀnud ajast kas lihtsalt jalutan vĂ”i liigutan. 🙂 kahju, et kĂ”ik Tallinnas toimub, muidu vĂ”taksin ise heameelega osa. Postitus oli muidu super nagu alati! 😉

    • Paljas Porgand ĂŒtleb:

      Milline eeskuju! Ja tĂ€pselt see ongi tasakaal 🙂 Kui keha on Ă”nnelik, on ka vaim Ă”nnelik. AitĂ€h, armsake! JĂ€rsku toovad tuuled ĂŒheks pĂ€evaks siiski Tallinnasse 😉

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. NÔutavad vÀljad on tÀhistatud *-ga