Kofeiini mõju trennile (+VIDEO!)

trenn-sport-fitness-tervis-kofeiin-merilin-taimre-paljas-porgand-latte-tervislik-kohv-espresso-saeco-pico-baristo-video

Kofeiin on kõige laialdasemalt massides kasutusel olev ja teadlaste poolt uuritud legaalne stimulant. Loomulikult, nii nagu paljude ainete ja ühenditega, on ka kofeiin teadlaste pidevas huviorbiidis. Seni teadaolevad faktid ja tõendid muutuvad ja täienevad pidevalt, ent hetkel ei täheldata, et mõõdukas kofeiini tarbimine oleks kuidagi negatiivne. Mõned inimesed tarbivad iga paari tunni tagant 200-300 mg kofeiini ehk umbes 2-4 tassi kohvi. Üledoseerimine ei ole aga kindlasti hea. Tõsiseid ja tuntavaid halbu kõrvalmõjusid (värinad, iiveldus, südame puperdamine jne.) tunneme, kui tarbime juba 1 g kofeiini päevas.

trenn-sport-fitness-tervis-kofeiin-merilin-taimre-paljas-porgand-latte-tervislik-kohv-espresso-saeco-pico-baristo-video

Kohvist võib mu blogis palju lugeda. Kas ma armastan kohvi? Jah! Kas ma olen kofeiinisõltlane? Võib-olla! Kes ütleb, et see on organismile kahjulik, kes jälle vaidleb vastu. Kofeiini kasulikkusest ja kahjulikkusest olen ma juba varem juttu teinud ning siinkohal ma sel teemal ei peatu. Mõistlikus koguses kofeiini tarbida ei ole mingi patt ning olenevalt inimesest, võib see lausa hästi mõjuda!

trenn-sport-fitness-tervis-kofeiin-merilin-taimre-paljas-porgand-latte-tervislik-kohv-espresso-saeco-pico-baristo-video

Et vältida halbu kõrvalmõjusid, soovitatakse mõõdukat doosi ning kofeiini tarbimist just enne raskeid treeninguid. Näiteks enne jalatrenni, lisaks energiasööstule vähendab/tuimestab kofeiin ka treeninguaegset lihasvalu ning toimib rasvapõletajana. Ise olen paaril korral enne trenni joonud kohvi ja ohhoo, kui võimsad trennid sellele järgnevad. Kas kofeiini tarbimine treeningueelselt võib olla tõesti kasulik või on sel hoopis mõni peidetud kahjutegur? Uurime välja!

Miks kofeiin ja trenn võiks käia käsikäes?

Kofeiinil on mitmeid omadusi meie kehale, mis võiks justkui ideaalsed olla, kui tarbida seda treeningueelselt.

trenn-sport-fitness-tervis-kofeiin-merilin-taimre-paljas-porgand-latte-tervislik-kohv-espresso-saeco-pico-baristo-video

Neist peamised:

  • Kofeiin parandab vereringet – mida parem vereringe, seda parem on ka treening, sest lihased vajavad tööks hapnikku
  • Paranenud sooritusvõime  kofeiin aitab jõudu suurendada, kuna simuleerib epinefriini vabanemist neerupealise säsist, mis omakorda täiustab ja stimuleerib lihaskontraktsioone. Seega võimaldab kofeiin teha treeningu ajal rohkem pingutust, mis suurendab vastupidavust ja lihasjõudu
  • Parem mälu  kofeiin aitab parandada mälu ööpäeva ulatuses. See tuleb kasuks näiteks rühmatreeningutes, kus tuleb õppida selgeks teatud harjutused ja sammukombinatsioonid
  • Rohkem lihasjõudu – Kofeiin pärast treeningut võib mõjuda kasulikult, eriti neile, kes treenivad igapäevaselt. Võrreldes ainult süsivesikute tarbimisele, suurendab kofeiini ja süsivesikute samaaegne tarbimine glükogeeni tootmist, mis võimaldab lihasrakkude energiavarusid suurendada.

Miks tasub kofeiini treeningueelselt aga vältida?

Kofeiin ei ole mingi otsene massikasvataja, ta lihtsalt annab meile jõudu tugevamalt treenida. See, mida me kofeiini abil jõusaalis korda saadame, realiseerub ikkagi ainult läbi adekvaatse taastumise ja õige toitumise.

merilin-taimre-trenn-sport-fitness-fit-bikiini-adidas-sparta-spordiklubi-video-tervislik-tervis-elustiil

Küll aga on leitud, et treeningueelne kofeiin pärsib tugevalt nii treeninguaegset kui ka -järgset süsivesikute imendumist. Lähtudes võistluseelsetest eesmärkidest, see on ju hea, organism süsivesikuid kasutada ei saa, retseptorid on blokeeritud ning tuleb minna järgmise energiaallika ehk siis rasvkoe kallale.

merilin-taimre-trenn-sport-fitness-fit-bikiini-adidas-sparta-spordiklubi-video-tervislik-tervis-elustiil

Kes aga püab massi kasvatada, siis peaks enne trenni kofeiin hoopis vastunäidustatud olema. Kui võtame 45 minutit enne trenni tassi kohvi, siis selle imendumine verre saavutab haripunkti 60-90 minuti möödudes. Kui mu trenn kestabki umbes  60-90 minutit keskmiselt, siis on pärast treeningut kofeiini kontsentratsiooni haripunkt veres ja treeningjärgne taastussheik (süsivesikud, valgud, glutamiin, kreatiin) kattuvad.

merilin-taimre-trenn-sport-fitness-fit-bikiini-adidas-sparta-spordiklubi-video-tervislik-tervis-elustiil

Arvestades, et mul on plaanis lihasmassi kasvatada ja kogu energia treeningujärgselt just lihastesse suunata, peaks see olukord vastuolu tekitama. Siin tekibki dilemma, kas joon enne trenni oma lemmiku tassitäie Saeco espressomasinaga valmistatud Cafe Cremat koos vahustatud sojapiimaga ja teen kvaliteetse trenni ning treeningjärgne süsivesikute imendumine kannatab. Või teen trenni, mis on pisut uimasem ja/või vähemefektiivsem, kuid treeningjärgne toitainete imendumine ei kannata. Sest selge on ju see, et olgu see ajastatus milline tahes, kui tarbida enne trenni kofeiini, siis treeningjärgse sheigi ajaks ei lähe see kuidagi organismist välja ning paarikümneminutiline elulise tähtsusega süsivesikute aken jääb pooleldi suletuks.

Seega…

Kui sa oled massikasvatusperioodil, siis vast pigem hoiduda treeningueelsest kofeiinist. Kui oled aga pühapäevane aeroobikakuninganna, siis võib kofeiin sulle aga igati kasuks tulla! Eks me kõik ole individuaalsed ning kofeiin mõju meile kõigile erinevalt. Tean inimesi, kes joovad päevas mitu pudelit Cocat, Monsterit ja lürbivad terve päev ka kohvitassi otsas, aga lihasmassikasvu pärssimist on silmaga raske tunnistada. Siis on jälle need, kellele mõjub tass kohvi juba nagu 10-tiivuline Red Bull… Siin tuleb mängu juba keha “immuunsus” ja harjumuste kujunemine. Mina olen igatahes otsustanud, et treeningueelne kohv jääb ära, kuni ma püüan massi kasvatada. Järgmise dieedi ajal ehk otsustan ümber!

Ära unusta vett juua!

Olenemata sellest, kas otsustad kohvi juua või mitte, tuleb alati meeles pidada päeva jooksul piisavalt vett tarbida. Standarditekohaselt võiks selleks olla 2 liitrit päevas. Kui oled aga suurem kohvisõber või aktiivsema eluviisiga, siis võiks see olla isegi kuni 4 liitrit päevas. Ise kannan koguaeg veepudelit kaasas ja veendun, et janu mu keha kannatama ei peaks, sest see on märk juba kehas aset leidnud vedelikupuudusest.

trenn-sport-fitness-tervis-kofeiin-merilin-taimre-paljas-porgand-latte-tervislik-kohv-espresso-saeco-pico-baristo-video

Kuna ka kohvijoogid sisaldavad suurel määral vett, siis oleks tore kindlustada ka selle kvaliteet. Katlakivi ei mõjuta mitte vaid meie tervist, vaid võib saatuslikuks saada ka meie kallile kodumasinale. Enamik kodumasinaid, mis puutuvad kokku veega, vajavad aeg-ajalt katlakivi eemaldamist. Eemaldamata katlakivi takistab näiteks kohvimasinas veevoolu ning vee kuumenemist, mõjutades nii masina funktsioneerimist kui ka joogi maitset.

trenn-sport-fitness-tervis-kofeiin-merilin-taimre-paljas-porgand-latte-tervislik-kohv-espresso-saeco-pico-baristo-video

Katlakivi vähendamisel tulevad appi veefiltrid ning katlakivieemalduse vahendid. Veefiltrite eesmärk on vähendada kohvimasinates katlakivi teket ning filtreerida vett, eemaldamaks sealsed mikroobe, kloori ja raskemetalle. Isegi kui veefiltreid kasutatakse, tuleb siiski aeg-ajalt teha ka katlakivi eemaldust. Mu masinal on olemas AquaClean veefilter, mistõttu tuleb katlakivieemaldust teostada vaid kord kahe aasta jooksul tavapärase kord kvartalis asemel. Saeco PicoBaristo annab mulle katlakivi eemalduseks ja veefiltri vahetuseks sobivast ajast ise teada. Seega ei pea mina õnneks muretsema! Kuidas on teie suhe kohviga treeningueelselt?

merilin-taimre-trenn-sport-fitness-fit-bikiini-adidas-sparta-spordiklubi-video-tervislik-tervis-elustiil

Ja lõpetuseks väike Sparta Spordiklubis filmitud trennivideo, kus treenime seekord õlgasid. Trennipildid ja -video on Rasmus Kooskora poolt. Treeningriided leiavad huvilised Sportlandist.

20 Kommentaari

  1. Mari ütleb:

    Hmm…pole ükski mees veel kommenteerima tulnud. Pigem jääb enne naistele ette see n.ö alastus. Treenin vastavalt enda enesetundele erineva varustusega. Vahel shortsid, vahel pikad püksid. Pluusidega sama – vahel napim ja varukateta ja vahel pika varukaga. Kes reaalselt trenni teeb seda ei huvita millised riided kõrval oleval isikul seljas on. Keskendud pigem endale ja tehnikale. Jah – vahel vaatan inimesi ka, aga siis kui nad ilusa vormiga silma jäävad. Tekib selline heas mõttes kadedus, et tahaks ka ja pingutad veel ekstra. Nii mõnigi girl-crush igapäevaselt silmapiiril ?

  2. Grete ütleb:

    Nii vahva ja põhjalik postitus?
    Ma olen ka pigem kohvifännide poolel.
    Täna enne trenni jõin kohvi ja osssssaa kus oli energiat ja jõudu ?
    Nüüd siis tean, miks?

  3. Gets ütleb:

    Sa oled lihtsalt nii inspireeriv!
    Veel üks täpsustav küsimus, kas kasutad Vita Liberata 2-3 week tan-i või tavalist tinted mousse-i? :)
    Ja kuidas Daisy kasutamisega läheb? Kas on endiselt usaldusväärne?

    Tuult tiibadesse, oled supernaine! Ja veel, ootan väga Su kohviku avamist!

    • Paljas Porgand ütleb:

      Tere Gets,

      Hehee, just panin Vita Liberatat peale ja tulin voodisse Daysy teemal blogima. Järgmine Daysy postitus on mul plaanis u 9.01 avaldada :)

      Kasutan 2-3 week tani kord u pooleteise nädala tagant, sest rohke trenni ja kehakoorimisega kulub see kiiremini maha, ja hoian oma päevitust pikemalt püsivana tinted lotioniga :) http://www.tantan.ee e-poes on mu -10% sooduskood “paljasporgand” veel aktiivne kuni 2016 lõpuni ;)

  4. Maria ütleb:

    Aga kohv pärast trenni? ? mulle meeldib pärast trenni üks kohv võtta, kuna enne päeva jooksul pole väga võimalust ja kohv meeldib, kuid olen mõelnud, et vb pärsib taastumist, viies vajalikud ained kehast välja?

  5. […] Kofeiini mõju trennile (+VIDEO!) […]

  6. S ütleb:

    Oluline tissiküsimus (kuna planeerin ka tulevikus uued tissid hankida). Kas see video on tehtud vanade või uutega?

    • Paljas Porgand ütleb:

      Haha, vanadega :D

      • Hommik ütleb:

        Uutega vist veel nii agaralt hantlitega ei vehi ? Mul vôttis ikka korralikult aega enne kui julgesin kätekôverdusi ja lôuarômbeid teha pârast tisside panekut. Panin ka enne laste sünnitamist. Nüüd 2 last – sain imetatud ilusti (rinnad pandi läbi nibu!) . On jah väiksemad nüüd, aga ikka ilusad :)

  7. M ütleb:

    Ma juba pikalt mõelnud, et kas sa teed alati poolpaljalt trenni? :D
    Aga see kohviteema.. ise pole varem kohvi joomist enne trenni proovinud, aga nüüd tekkis mõte, et võiks järgi proovida, mis tunne on… Kui palju enne trenni kohvi tarbida võiks?

    • Paljas Porgand ütleb:

      Poolpaljalt? :D kuidas see väljendub?
      Keskmine 1 tass musta kohvi või 1 espressokohvijook :)

    • M ütleb:

      Kui see on paljas siis ma olen puhta liputaja?? Minu riietus on väiksed Nike pro shortsid ja sama brändi topp, mis katab ülevalt sama palju, kui treeningrinnahoidja.
      Igaüks käib nii nagu mugav on?

        • M ütleb:

          nojah, võiks siiski natuke teistega ka arvestada. Ma päris mitmelt meesterahvalt kuulnud, et nendejaoks on ebamugav kui naisterahvad treeningsaalis vaid rinnahoidjaga… Saalis, kus ise treenin on kodukorras kirjas isegi, et palja ülakehaga treenimine keelatud.

          • Paljas Porgand ütleb:

            Rinnahoidjaga? :D Vaevalt keegi rinnahoidjate väel käib. Mina kannan treeningtoppe, sest muidu ma a) sureks palavusse ja b) minul on jube ebamugav mingi higise särgiga olla. Kuidas see nii alasti on mind huvitab rohkem..? Kas paljas ülaselg on häiriv? Trennipüksid ju ka enamasti kõrge pihaga nii et kõht ju ka paljas pole…

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga