Inimliha on kÔige magusam!

Ma kohe ĂŒldse ei planeerinud ega soovinud sel teemal sĂ”na vĂ”tta ja kuidagi anda tĂ€helepanu nii totrale “skandaalile”, mis oli kuum ainult Elu24 enda portaalis ning midaÂ ĂŒkski teine portaal ĂŒldse ĂŒles ei korjanud. Kui aga lugejad elavad mulle kaasa ja soovivad minuga sel teemal rÀÀkida, siis ma ei eira juhtunut. Me kĂ”ik vist teame, millest jutt – Elu24 suuuuuurest “skandaalist”, et ma oma ISIKLIKKE asju julgen mĂŒĂŒa. Sellest postitusest ei ole vaja aga eeldada nuttu ja vingu, sest targem on lihtsalt analĂŒĂŒsida toimunut, sellest Ă”ppida ja see seejĂ€rel seljatada. Kuna see lĂ€ks aga mĂ”nele lugejale rohkem hinge ja tekitas igati pĂ”hjendatud kĂŒsimusi, siis ma ei taha teid kollase mĂ”ju alla jĂ€tta ja rÀÀgime asjad kenasti lahti.

Riiete mĂŒĂŒk

Ma ei ole kunagi nentinud fakti, et ma mĂŒĂŒn riideid, mis enam kasutust ei leia vĂ”i mĂ”nel muul juhul on osutunud mulle ebasobivaks. Olen ka varasemalt postitustes jaganud oma suhtumist taaskasutusse. Ma ei ole inimene, kes armastab asjade ĂŒlekĂŒllust, vaid pigem naudin oma ĂŒksikuid lemmikuid, mis leiavad ohtralt kasutust. Ei armasta ka ĆĄoppamist, mispĂ€rast tekitab minus suurt stressi kui kapid on pilgeni tĂ€is riideid, mida ma pole sinna otstarbeliselt ostnud, vaid tehtud töö tulemusena saanud.

Enamik minu riideid on jÀÀnud mulle pĂ€rast fotoshoote ja uute toodete promomist. Kui ma olen eesmĂ€rgi tĂ€itnud, promo teinud, siis on tooted 100% minu pĂ€ralt tĂ€nutĂ€heks tehtud töö eest. Sealt alates puudub igaĂŒhel mingigi sĂ”naĂ”igus, mis mina OMA riietega teen. Ja see kehtib kĂ”ikide blogijate puhul. Ma olen kindel, et IGA blogija on vĂ€hemal vĂ”i rohkem mÀÀral mĂŒĂŒnud tooteid, mis nad on töötasuna vĂ€lja teeninud. Paljud teevad seda nĂ€iteks Buduaari turul, kuid ĂŒha populaarsem on teha seda sotsiaalmeedia vahendusel vĂ”i kaltsukatel. Nii mĂŒĂŒn minagi kas pea uhiuusi vĂ”i vĂ€he rohkem kantud tooteid, mis on end minu jaoks ammendanud, pole leidnud teed minu isiklike lemmikute sekka vĂ”i ei ole minu jaoks just that perfect fit.

Ilutoodete mĂŒĂŒk

Ühe asja teeme kohe selgeks. Ma pole kordagi mĂŒĂŒnud edasi kasutatud kosmeetikat ning kosmeetikat, mille kasutamist nĂ€gi kokkulepitud koostöö ette ehk siis kosmeetikat, mida ma oma blogipostituse jaoks oleksin pidanud testima. Tooted, mis jĂ”udsid mĂŒĂŒki olid need, mis kuhjusid mulle vannituppa ning mida ma lihtsalt ei jĂ”udnud kasutada! Ma ei ole raiskaja, ma lausa vihkan raiskamist, mistĂ”ttu ma kasutan ikkagi avatud tooted esmalt lĂ”puni, enne kui jĂ€rgmise jĂ€rele uudishimust kipun.

Muidugi on siinkohal erandiks see, kui ma pean blogipostituse jaoks midagi katsetama. Siis teen pausi teistest toodetest ning kasutan arvustust ootavat tootesarja. Kui tooted meeldisid, siis kasutan needki lĂ”puni. SeetĂ”ttu ei pea te muretsema, et ma pole soovitatud tooteid proovinudki vms, sest kĂ”ik kĂ€ivad enne minu pealt lĂ€bi. SeepĂ€rast on juhtunud ka korduvalt, et olen koostööst pidanud Ă€ra ĂŒtlema, sest tooted lihtsalt ĂŒhel vĂ”i teisel pĂ”hjusel mulle ei sobi vĂ”i ei meeldi. Ja kui neid tooteid saadeti mulle posutĂ€is, siis need jÀÀvadki istuma, kuni otsustan need edasi mĂŒĂŒa.

Elu24 on varem kajastanud positiivses vĂ”tmes blogijate “turgu”, kus blogijad kĂ”ik oma asju edasi mĂŒĂŒvad ja taaskasutusega nii asjadele uue elu annavad. Ja asju mĂŒĂŒvad ju kĂ”ik, kuid mina olin ilmselgelt pinnuks silmis. Ju siis on andnud artiklid minust palju klikke, vĂ”tan seda komplimendina! VĂ€hemalt sain irooniliselt naerda, kui ĂŒks Eesti tuntud moeblogija jagas InstaStorys pilti, kus mĂŒĂŒb Elu24 poolt saadetud pusa, mida nad kĂ”igile laiali saatsid, et samamoodi blogijatelt tasuta reklaami uuele brĂ€ndingule vĂ€lja imeda.

Kas oma asjade mĂŒĂŒmine on ebaeetiline?

Elu24 vĂ€idab, et asjade mĂŒĂŒk on ebaeetiline ning teeb kahju brĂ€ndi mainele. Kas keegi palun pĂ”hjendaks? Kuidas saab teha reklaam brĂ€ndile kahju? Kas ei ole mitte nii, et kui odavalt toote ostnud inimene seda proovib, siis hakkab ta edaspidi toodet ka tĂ€ishinnaga ostma, kui alguses poleks tĂ€ishinnaga julgenud riskidagi seda osta? Ja kas brĂ€nd eelistab nĂ€ha oma tooteid prĂŒgikastis vĂ”i pigem potentsiaalse kliendi kĂ€es, olgugi, et need on sinna kĂ€est-kĂ€tte andmise vĂ”i mĂŒĂŒgi kaudu sattunud? Avaldatud artikkel mĂ”jus mullegi ainult positiivselt. Lugemised olid pikalt kohe laes ning sooritati mitmeid oste, hehe!

Seega jÀÀb eetika kĂŒsimus igaĂŒhe enda otsustada. Selleks peab aga mĂ”istma blogija ja brĂ€ndide vahelist koostööd, milleks on eri viise:

  1. BrĂ€nd saadab blogijale ootamatult ja etteteatamata kingituse – enamasti on kingituseks toidukaubad, mille omakulu on madal, tekitab kiire emotsiooni ning mida promoda on lihtne. Ilmselgelt ei saa ĂŒkski brĂ€nd eeldada, et blogija seda kohe reklaamib, kuid toidukauba puhul on see vĂ”imalus suurim. Olgu tegemist aga ĂŒkskĂ”ik mis tootega, ei saa ĂŒkski brĂ€nd eeldada, et kingituse vastuvĂ”tmisega (mis enamasti jĂ”uab kulleriga kĂ€tte vĂ”i antakse tootetutvustusĂŒritustel kingitusena kaasa) kaasneb blogijal kohustus teha brĂ€ndile reklaami/tööd. Kui brĂ€nd on sellise riski vĂ”tnud, siis peab ka arvestama, et toidukaubad jÀÀvad söömata vĂ”i antakse Ă€ra ning muud kasutust mitte leidnud tooted jagatakse laiali vĂ”i mĂŒĂŒakse maha. Kuna ootamatu kingitus on aga vĂ€ga positiivset emotsiooni vallandav, siis tĂ€nutĂ€heks olen alati jaganud vĂ€hemalt pilti toodetest oma InstaStorys ja tĂ€nanud brĂ€ndi kingituse eest. See aga ei tĂ€henda, et ma olen kohe need tooted lĂ€bi proovinud kuu aega oma nahal ja kiidan heaks. Kui toode ei leia kasutust (sest samavÀÀrne toode on juba kasutusel ja tarbin selle esmalt lĂ”puni), siis on jĂ”udnud toode sĂ”prade kĂ€tte vĂ”i mĂŒĂŒki, sest ma ei salli asjade istumist kuskil kastides, kuni need vananevad.
  2. BrĂ€nd pöördub blogija poole koostöösooviga – kuigi enamasti ei sĂ”lmita selleks koostöölepinguid, siis sellegi poolest on kokku lepitud kindlad tingimused. BrĂ€nd pakub omalt poolt arvustamiseks tooteid ja töötasu. Blogija testib tooteid ja pakub vastu reklaami kokkulepitud korras. Ma olen saanud niiii palju pakkumisi igasugustele koostöödele, kuid vastu vĂ”tan tĂ”esti vaid need, mille arvustamine annab mulle ja teile ka lisavÀÀrtust. Kuigi jÀÀb mulje, et minu blogist leiab ohtralt sisuturundust, siis teil pole Ă”rna aimugi kui palju rohkem potentsiaalseid pakkumisi mulle tuleb. Seega olen lĂ€bi lasknud vaid need pakkumised, mis mind ennast huvitavad, mis on mind aidanud vĂ”i mu silmi avanud ning pakuvad ka teile olulist infot. RÀÀkides toodete mĂŒĂŒgist, siis olen mĂŒĂŒnud ka tooteid, mille olen testimiseks saanud. Seda juhul kui mulle saadetakse nĂ€iteks kehakreeme 5 tk ning nende ainus erinevus on lĂ”hn. Ma proovin ĂŒht ning kirjutan selle alusel ka arvustuse. ÜlejÀÀnude kohta saan arvustuse osas jagada lĂ”hnahaistinguid. Miks ma peaksin proovima kĂ”iki sama koostisega kreeme, kui ainus erinevus on nende lĂ”hn. Ja nii olen Ă€ra andnud ĂŒlejÀÀnud 4 tk ning ise kasutanud lĂ”puni selle ĂŒhe, mida ka arvustasin. BrĂ€nd ei ole kunagi sĂ€testanud omalt poolt, et toodete edasine kasutus oleks kuidagi reglementeeritud. Blogija saab tooted jÀÀdavalt endale töötasu ĂŒhe osana.
  3. Blogija pöördub brĂ€ndi poole koostöösooviga – sellist koostööd tuleb ette harva, aga sel juhul on see eriti olulise tĂ€hendusega. See tĂ€hendab, et olen leidnud brĂ€ndi, mille tooted, teenus vĂ”i vÀÀrtus osutub mulle vĂ€ga vajalikuks. Sel juhul palub blogija tasuta tooteid, teenust vms ning vastutasuks jagab seda lugejatega ilma igasuguse lisatasuta. NĂ€iteks vĂ”ite samal pĂ”himĂ”ttel varsti oodata arvustust dr. Hauschka looduslikule mineraalmeigitoodetele, sest seda soovitasid mulle lugejad ning esitasid soovi ka arvustust nĂ€ha. Sellisel juhul on ilmselge, et blogija palub endale vaid asju, mida ta ka vĂ€ga vajab ning mitte mingit Ă€ra kinkimist vĂ”i edasi mĂŒĂŒmist ei toimu.

Marimell on mures

Kui teised blogijad olid pigem hĂ€mmingus antud artiklist ning pidasid seda totraks, siis oskas Marimell teiste seast ilusti silma paista. LĂ€inud kollase vooluga meeleolukalt kaasa, ilmus ĂŒsna pea ta blogis tekst:

Viimased pĂ€evad on blogijate hulgas kirgi kĂŒtnud teema, et Paljas Porgand mĂŒĂŒs talle sponsorkorras antud asju, lĂ€ks ahneks ja tahtis teha iga pĂŒksipaari ja kreemitotsiku rahaks – kas see on eetiline vĂ”i mitte? Kas blogijaid peaks juhtima mingi eetikakoodeks, millest tuleks blogima hakates kinni pidada vĂ”i peaks kĂ”ik olema vaba nagu praegu?

Kui nĂŒĂŒd pĂ€ris aus olla, siis on olnud piinlik lugeda neid kirjutisi. Piinlik on olla blogija, nö samadel tingimustel. Kui ĂŒks blogija teeb sitta, kannatab kogu blogimaastik. Nii lihtsalt on. Turundajate jaoks pole vahet, kas sa oled Paljas Porgand vĂ”i Mallukas, marimell vĂ”i Lipsuke – kui turundaja kuuleb blogija, siis tal tekib ettekujutus sellest, mida ta meediast on nĂ€inud. Ja kui ĂŒkskĂ”ik milline blogija ei ole seal positiivses toonis mainitud, kannatavad tegelikult kĂ”ik.

Nagu eile ĂŒks sĂ”ber ĂŒtles – porgand on praegu terve peenra tĂ€is pasandanud ja tuulega on see laiali kandunud ka kĂ”ikidele teistele peenardele. True that!

Kus on alles julge ĂŒtlemine. Kas enne mĂ”eldakse ka, mida suust vĂ€lja paisatakse? Kas tĂ”esti on kollane ajakirjandus justkui piibel, mida uskuda? Sest Marimell tunnistas ka ise, et on oma asju mĂŒĂŒnud. Miks siis olen mina peenrale haisu lasknud? VĂ€hemalt vĂ”ttis ĂŒks ta lugejatest minu seisukoha kenasti kokku:

Ma leian ka, et blogija teeb, mis tahab, kui just konkreetselt seadust ei riku.
Ropendamine blogis on mu jaoks isiklikult inetum, kui asjade mĂŒĂŒmine. Kui ettevĂ”te pole lepingusse punkti pannud, et ei tohi asju mĂŒĂŒa, siis on see ettevĂ”tte probleem.
Mulle tundub, et kadedusega on tegemist, sest miks ĂŒks vĂ”ib tasuta krĂ€ppi mĂŒĂŒa ja teine blogija, kes saab kallimat kraami, kalli hinnaga mĂŒĂŒa ei tohi 😀 nalja teete vĂ”i? Kui leiate, et mĂŒĂŒmine on tabu, siis pole siin vahet, kas mĂŒĂŒd seda 50€-ga v 1€-ga 😀
Et teeme koodeksi nii nagu selle loojale see kasulikum on 😀 see teema ajab niiiiiii naerma ikka. Ma ei leia ka, et Porgand blogijate marki maha teinud on. Ma vĂ”in tavainimesena mitu blogijat nimetada, kes on marki maha teinud ja ĂŒtleme nii, et ega Marimell ise sĂŒĂŒtuke siin pole. Seda silmakirjalikum on sellist postitust kirjutada 😉

NĂ€gin postitust ja ei viitsinud mitte vĂ€ljagi teha. Üsna pea esinesin KarjÀÀriseminaril motivatsioonikĂ”nega ning publiku seast tagareast silmasin mingi aeg Marimelli. Samal Ă”htul kirjutas ta mulle FB-sse. Minu vastus tegi ta aga hingetuks, mispeale ta otsustas kirjutada minust juba jĂ€lle postituse, tunne end vĂ”i superstaarina, haha:

KĂ€isin tĂ€na Töötukassa mingil korraldatud ĂŒritusel, kus esines ettekandega ka Paljas Porgand, kus ta rÀÀkis kuidas ta on jĂ”udnud blogiga sinna kus ta tĂ€na on. VĂ€ga asjalik jutt, aga teda kiites, sain sĂ”imata.

Ta rÀÀkis, et tuleb teha seda, mis meeldib ja mitte kuulata teiste arvamust, teha vÀikeseid samme suure eesmÀrgi nimel. Tema ei teadnud kunagi blogimisega alustades, et annab vÀlja raamatu vÔi kolm ja et need kÔik vÀikesed sammud on eesmÀrgi nimel avada kunagi oma restoran.

Absoluutselt tĂ”si ja megaĂ€ge! Kui ma talle Ă”htul Facebookis kirjutasin, et kĂ€isin teda kuulamas ja lahe, kuhu ta on selle “tee mis meeldib” suhtumisega jĂ”udnud, et tema blogist on saanud kanal reklaamihuvilistele.. siis preili vastas mulle ĂŒsna otsekoheselt, et olen lihtsalt kade. Ja ĂŒleĂŒldse olen ma talle tĂ€iesti vastumeelne inimene. Hm.. sest ma julgen teha ja olla teisiti kui tema vĂ”i..?

Ma ei saa vÀga hÀsti aru, mille peale ma kade olen? See, et ma julgesin eetikateemat puudutada ja mÔni pÀev varem pÀrisin tema Facebooki lehel aru tema Elu24 pressinÔukokku kaebamise kohta, teeb minust kohe kadeda? Ma ei saa aru. Ma ei oska vist olla kade.

Antud hetkel olen ma lihtsalt natuke hĂ€mmigus, ta on jĂ€tnud tegelikult siiani vĂ€ga malbe ja toreda mulje, mitte et Ă”elutseks kuskil nurgas. Äkki ta on ise kade? Aga endiselt, ma ei saa aru, mille peale ĂŒldse kade olla. Nii mul kui tal. Elu on elamiseks ja inimesed on erinevad oma eesmĂ€rkide saavutamisel.

VĂ€ga hĂ€sti kirjutatud, viis pluss. Kenasti kallutatud informatsioon. Mul tekib kĂŒsimus, miks ei vĂ”inud ta aga tĂ€iesti ausalt jagada oma lugejatega meie vestlust, et kĂ”ik ikka nĂ€eksid, mis seal toimus? Minu vastus oli silmakirjuliku kiituse peale, olnud just mind oma postituses materdanud ilma igasuguse pĂ”hjuseta:

Ma ei keskendu oma blogis teistele. Ma ei keskendu ka eraelus teistele. Miks raisata oma elu, energiat ja aega teiste tegemistes nuuskimiseks. Saan aru, et Marimelli blogi on natuke nagu Elu24 – tĂ€is skandaale ja halamist – kuid mina sellist negatiivsust ei kannata. Veel vĂ€hem kannatan seda, kui selja taga rÀÀgitakse ĂŒht ja nĂ€kku teist. Ma ei karda olla aus ja seda paljud mu lugejad just hindavadki. Samamoodi ei karda ma oma aususe tĂ”ttu teistele mitte meeldida, sest see on paramatus.

Lugejad palusid mult selgitust kogu “skandaalile” ja vaid seepĂ€rast sĂŒndis ka see postitus. Ma loodan siiralt, et see on viimane omataoline, sest ma tunnen, kuidas see sĂ”i mu energiat, mida oleksin saanud pigem positiivsetesse tegudesse investeerida. Pole minu stiil blogis skandaalitseda, oma elu taga nutta ja teisi halvustada, vaid pakkuda teile inspiratsiooni, motivatsiooni ja ideid oma elu parandamiseks. AitĂ€h kĂ”igile armsate kirjade eest! Positiivsuse jĂ”ud on mĂ€rksa tugevam!

36 Kommentaari


  1. Fatal error: Allowed memory size of 536870912 bytes exhausted (tried to allocate 16777224 bytes) in /data01/virt71985/domeenid/www.paljasporgand.ee/htdocs/wp-includes/class-wp-hook.php on line 271