Bakteritega reisile!

merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-soolestik-tervis-immuunsus-immuunsüsteem-mikrobioom-bakterid-biolatte-reisimine-küpros

Ma ei suuuda siin enam olla. Minu positiivne mullike oleks justkui popitud! Ma ei saa aru, kuhu see kadus. Ma lihtsalt ei kannata enam päevagi siin Eestis olla. Kindlasti ei mängi rolli ainult ilm, vaid ka inimesed mu ümber, rutiin, linnaelu jne. Keegi oleks justkui ankru visanud lõunamaale ning see tirib mind kaasa nii jubedalt, et raske on kümne küünega Eestimaa pinnasest enam kinni hoida. Ma tahan saada minema ja rohkem kui kunagi varem!

Kui aus olla, siis ega ma pole siiamaani saanud Austraaliast üle. Lahkusin sealt pisarates, ega tahtnud üldse koju tagasi tulla. Kängurumaale jäi maha suur tükk mu südamest. Austraalia juutuuberite jälgimine on ühtlasi kõige ilusam ja valusam asi, mida endale teen, sest see viib mind 15-ks minutiks tagasi mu kadunud südame-“saare” juurde. Nii pea kui video aga lõpeb või on reklaamipaus, elan lahkumineku taas läbi. Jah, ma tahaks ikka veel iga kell tagasi Aussi kolida ja jäädavalt. Küll aga ma ei kahetse sponsorviisast ära ütlemist, sest muidu ma ei oleks täna see, kes olen, ja äkki ei oleks mul ka teid!

Rutttttu reisileeee!

Minu sees on avastaja hing. Ma ei kannata ühe koha peal liiga kaua olla ja mulle ei meeldi “vana hea”. Ma igatsen pidevalt uusi kogemusi, avastusi, elamusi, vaateid, teavet jne. Minu silmis peitub elu väärtus uudsuses! Seepärast armastan ma end pidevalt harida, midagi uut järele proovida, ei tee ma üht retsepti mitu korda, reisin alati uude riiki ja ei jää reisil kunagi basseini äärde või randa lebotama. Ma vajan PÕNEVUST! Ja mis saaks tuua ellu rohkem põnevust, kui reisimine?

Püüdega pääseda valitsevast koroona”palavikust”, otsustasin minna reisile. Ei, see ei pea olema keeva õhuga soojamaareis. Ei, see ei pea olema hüpereksootiline. Ei, see ei pea olema midagi erilist. Kõik, mis tähendab rutiinist eemale, on minu jaoks antud hetkel eriline.

Kuna Küpros sai paar kuud tagasi äärmiselt populaarseks reisisihtpunktiks ja nägin kui palju sel riigil on pakkuda, siis mõtlesin endamisi “miks ka mitte?”. Lõpliku otsuse langetasin muidugi selle järgi, et seal on praegu mõnusalt 20+ kraadi, seal on imeilus loodus, lennupiletid ei maksa tuhkagi ning lend on kiire ja vaevatu. Lõpliku tõuke andis üks armas Instagrami jälgija, kes jagas minuga Ryanairi Musta Reede pakkumist ehk lennupiletitele 1=2. Nii saimegi Roomiga edasi-tagasi piletid vaid kopika eest! Lisaks broneerisime Musta Reede pakkumisega ka autorendi ja ööbimise.

Pealegi vajan ma kriitiliselt sisuloomet väljaspool korterit, et leida taas inspiratsiooni pildistada ja kirjutada! Eestis pole pildimaterjali loomiseks valgustki! Mis saaks olla parem, kui minireis enne jõule soojale maale, et tühjendada pead, pildistada, blogida ja luua ka teile midagi toredat!

Nagu alati, läheb miskit pekki!

Muidugi hoiatati meid ette ja taha koroona ajal reisimise osas. Nii palju testimist, paberimajandust, ekstreemseid nõudeid, ootamatuid tühistamisi jne. Noh, ega enne ei usu, kui ise ära proovid. Ja noh, ütleme nii, et ega see kerge polnud. Kõik läks kohe alguses juba pekki.

Esiteks tähendas minu jaoks reisimine seda, et jõule ma perega veeta ei saa. Sellest ma parem rohkem ei räägi, sest see on väga valus teema mu jaoks… see koroona on mu peresuhted täiesti pea peale keeranud.

Teiseks tühistati meie lend u 5 päeva enne väljasõitu. Ma juba jõudsin paaniliselt nutta, kuid avastasin, teistkordselt selgema pilguga kirja läbi lugedes, et tühistati vaid tagasilend. Siis hüppasin taas lakke ja asusin välja selgitama uut lennuaega tagasi. Algselt oli selleks 24.12, kuid nüüd pidime selle oluliselt ettepoole nihutama, mis kuivatas meie reisi üpris kokku. Meie uus reisiperiood on kõigest 6 päeva. Aga pole hullu, jõuame tagasi ja saame aegsasti end taas jõululainele ümber lülitada.

Kolmandaks tühistas meie hotell broneeringu, mida märkasin Booking.com lehel alles paar päeva enne reisi. Põhjenduseks, et nad on suletud… Miks nad siis Bookingus üldse olemas on? Olgu, misiganes, võtsin jälle u 3h, et uus ööbimispaik valida. Jumal tänatud, et esmane valik tühistas, sest saime OLULISELT parema hinnaga EBAMAISELT kaunisse kohta endale majutuse. Tihtipeale osutuvad “halvad” uudised hoopis imelisteks korrektuurideks.

Neljandaks pidime me tegema koroonatesti. See oli lihtsalt läbi ja lõhki ebameeldiv. Ma tahaks loota, et ma pole ainus, kes selle ajal kopse välja köhis ja kel pisarad ojadena silmadest alla voolasid. Test tuli tagasi õnneks negatiivsena, küll aga märgiti meie testi tegemise kuupäev nii testil kui sertifikaadil erinevad ja mõlemad kusjuures veel valed ka (nagu oleksime teinud testi rohkem kui 72h enne sihtpunkti jõudmist). Avastasime selle alles lennukis, kuid õnneks piiri peal kedagi see väga ei kottinud.

Veel läks meil pekki autorendiga, ilmaga ja Küprose piirangutega, mis keerasid suure osa reisist pea peale. Sellest aga järgmises postituses. Praegu vaatame üle, kuidas see reis võimalikult mugavalt ja tervelt üle elada…

Kuidas reisil terve püsida?

Keskkonna- ja kliimavahetus, harjumuspärasest erinev hügieenitase, muutused toiduvalikus (s.h toidus olevad uut tüüpi bakterid), pikalt päikese käes viibimine, reisistress, koroonastress, lennuväsimus, vähene puhkus ja magamine, alkohol, reisiks vaktsineerimine ja muud tegurid mõjutavad ka meie immuunsüsteemi. Liigagi tihti, reisi nautimise asemel, veedetakse puhkus tualetis või haigevoodis. Selle vältimiseks on aga lihtsaid näpunäited mida järgida:
  1. jooge vett ainult korgitud pudelitest
  2. sööge kooritavaid puuvilju
  3. vältige jääkuubikutega jooke
  4. vältige väheküpsetatud toitu
  5. toetage enda seedesüsteemi

Esimesed neli on nagu aamen kirikus. Kuid viies ei tiku enamikele pähegi. Kuna meie immuunsus aga saab alguse soolestikust, täpsemini soolemikrobioomist, siis on see aga äärmiselt oluline, et püsida ka reisi ajal terve ja tugev!

Reisibakter – kõik ühes!

Minu bakteritarbimise teekond ei lõppenud soolestiku tervendamisega. Minu jaoks on soolestiku toetamine pidev protsess, sest kahjuks me ei ela ideaalses maailmas ja meie toit ning keskkond ei varusta meid piisavalt sõbralike ja vajalike bakteritega. Reisil veel enam, sest toitumine on tihtipeale hektilisem ning ebatervislikum, mistõttu kannatab ka meie mikrobioomikooslus. Et aga reisile mitte kaasa võtta kohvritäis toidulisandeid, siis kasutan ma nende jaotamiseks ettenähtud toidulisandite karpi. Igaks päevaks oma sektsioon.

Kuna mu Biolatte probiootikumid ja ensüümid on aga väga sarnastes kapslites ning võin neid kergelt segi ajada, siis tellisin kaasa võtmiseks minipurkides bakterid. Neid tellides oli rõõm avastada, et neil on olemas ka Biolatte Travel, mis ongi mõeldud just täpselt reisiva inimese soolestiku toeks. Selles on:

1. Piimhappebakterid (vähemalt 4x10E9 cfu/g), mis aitavad organismil konkureerida haigustekitajatega.
  2. Saccharomyces Boulardii (vähemalt 10E9 cfu/g), mis aitab kaitsta soole limaskesta ning vältida seeläbi haigustekitajate sissepääsu vereringesse.
  3. Tsink (9,6 mg ehk 96% päevasest kogusest), mida on kasutatud arengumaade lastel endeemilise kõhulahtisuse korral.

Biolatte Travel ei sisalda inuliini, mis küll soodustab heade bakterite kasvu, kuid seejuures ka haigustekitajate kasvu. Kuna viimasena mainitud kasvavad kiiremini kui “sõbralikud” bakterid, siis on jäetud inuliin tootesse lisamata. Soolestikus on iseenesest bakterite jaoks alati piisavalt kiusodi olemas ja selleks ei ole vaja inuliini lisada. Lisaks ei reisi kapslis olevad prebiootikumid (ehk misiganes FOS, GOS, MOS, inuliin vms) terve soolestiku läbimise ajal bakteritelt käest kinni hoides ringi ning oodatavat mõju piimhappebakteritele ei ole. Küll aga on oht, et prebiootikumid toidavad sooltes just soovimatuid patogeene.

Soovitav on alustada Traveli kuuriga juba üks kuni kaks nädalat enne reisi ja jätkata sellega reisimise ajal. Mida soojemasse riiki minek, seda varem võiks kuuriga alustada. Kes tahab tagada raudse tervise, siis soovitan lisaks veel Biolatte Subtilist võtta, mida võiks nimetada lausa immuunsuse salarelvaks. Ägeda haiguse algfaasis võib seda võtta ka suuremas doosis ja sagedamini kui 2 kapslit päevas. Nt 1 kapsel 3x päevas kuni 3 kapslit 3x päevas. Muidugi võib Travelit võtta ka ilma reisimiseta. Näiteks viirusperioodil 1-2 kapslit, et saada paras päevane kogus baktereid, Boulardiid ja tsinki tugevama tervise nimel!

Kui reisi ajal koged kõhulahtisust, siis tarbid liiga vähe kiudaineid. Kui toidulaud on kaootiline ja sellega pigem pead murda ei soovi, siis soovitan lisaks võtta Biolatte Havitalli, mis aitab ägeda kõhulahtisuse korral hetkega liigse vee soolestikus kokku siduda ning kõhuprobleemid ei ole nii ebamugavad. PS! Ära unusta piisavalt vedelikku tarbimast, sest keha kaotab kõhulahtisuse ajal liigselt vett.

Postitus on sündinud koostöös Härm OÜ-ga, kes pakub teile koodiga “paljasporgand” kõikidelt Biolatte toodetelt -15% tellides haerm.ee e-poest! Mine tšeki ka mu Instagrami auhinnamängu, kus võitja saab reisimiseks (või ka koduseks tarbimiseks) vajalike toodete komplekti!

Järgmises postituses räägin juba reisist, paljugi läks pekki vol 2-st ning jagan inimtühje silmipimestavaid pilte. Praegu tahan aga kuulda, kas te hoolitsete oma tervise eest ka reisil olles? Kas olete jäänud reisil olles haigeks või kannatanud kõhulahtisuse käes? Oleks põnev teie lugusid kuulda!

16 Kommentaari

1. […] kui seikluste kallale asud, loe lähemalt, kuidas reisi ajal terve püsida ning millised olid (rahalised) ettevalmistused koroona ajal reisimiseks! […]

2. T. ütleb:

Soovitan sulle lugeda Romet Vaino uut raamatut “Peegel karu silmades”.

3. […] do in … “. Ainus asi, mida ma guugeldasin, oli hetkeolukorraga seonduvad piirangud. Kui eelmises postituses rääkisime, kuidas reisides terveks jääda, siis selles postituses räägime, kuidas praegusel […]

4. Birgit ütleb:

Ma ei saa hästi aru sellest liikumise piiramisest ja keelan-käsen-poon ja lasen suhtumisest. Riikides, kus on väga tugevalt igasugune liikumine piiratud, pole ükski number vähenenud, mis mõte sellel siis nii väga on. See viirus on tulnud, et jääda ja mida kiiremini me sellega kohaneme, seda parem meile endale.

Tubli, et läksid akusid laadima, läheks isegi, kui saaks. Ootan huviga järgmist postitust. Ja ära unusta, sellepärast, et oled suunamudija ei pea sa kindlasti kollektiivile elama ja sul on täielikult õigus soovi korral reisida või oma elu elada nii nagu sulle meeldib ja super on vaadata, kuidas sa seda teed. Tore on lugeda, kui inimesed lähtuvad oma sisetundest, mitte üleüldisest ajuloputusest, mis praegu igal pool käib.

5. vitamiinid ütleb:

kui on võimalus reisida, siis võiks seda ikka teha ka praegusel ajal. lihtsalt mõistlikult ja järgides juhiseid. D vitamiini ja muid on igal juhul vaja. Eestis seda esimest praegu ei saa siis peab, kas reisima või võtma seda tabletina sisse.

Edu!

6. L. ütleb:

Nautige Küprost ja ärge tehke kadedatest kaasmaalastest välja! :)
    Käisime ka oktoobris Küprosel ja siiani terved kui purikad.
    Reisimine on parim ravim vaimsele tervisele!

7. Heleri ütleb:

Väga tore ja meeldiv on näha, et on inimesi, kes reisivad ja annavad julgust ka ise midagi sellist ette võtta! Väga väga mõnus! Meil sajab nt vihma …

8. T ütleb:

Mina imestasin jällegi seda et sa vaktsineerisid ennast, sa oles väga teadlik alati sellest mis on kõige sees mida sööd, peale määrid, kasutad jne, peaksid ka vaktsiinide koostised endale selgeks tegema. Ja veel kiiresti enne laste planeerimist. Ma ei ütle seda niisama, mul on kolm vaktsiinikahjustusega last.
    Reisimises ei näe midagi vastutustundetut.

9. Marii ütleb:

Sa oled suunamudija. Enamus sinu viimase aja postitusi räägib tervisest ja selle hoidmisest.
    Palun ütle mulle, miks sa läksid reisile? Kas sa pead end vastutustundlikuks?

• Paljas Porgand ütleb:

Kuidas on reisimine tervisele kahjulik? 🤔 teaduse kohaselt on vitamiin D ja stressi maandamine võimsam kaitse viiruste vastu kui toas istumine 😅

• Mai-Ly ütleb:

Arvan ka, et suunamudijana tõesti väga vastutustundetu promoda reisimist ajal, kui on ilmselge, et üldist liikuvust peaks piirama – seda enda ja teiste tervist silmas pidades.
      Kui sina reisid ja ringi liigud, siis miks mitte ka kõik teised? Las haigestub ja sureb veel rohkem inimesi? Sellist eeskuju ju praegu promod. :)

• Paljas Porgand ütleb:

Promon olla õnnelik ja teha seda mis teeb õnnelikuks :) Mina oma tervise pärast ei muretse, sest olen selle eest piisavalt hoolt kandnud. Kui üldse, siis teeb see reis mind veel tervemaks ja tugevamaks. Eks igaüks ise otsustab kas tahab reisida või kardab seda teha. Kui sina elad hirmus, siis on see sinu valik ;) Miks promoda hirmu ka teistele?