2 uskumatut nippi süsivesikutest eemale viilimiseks

süsivesikud-kaalulangetus-dieet-puhitus-suhkur-kalorid-nipp-tervis-paljas-porgand-merilin-taimre

Iga kord kui mult küsitakse toitumis… eehh… nippe?… vilksatab mulle esmajoones pähe kaks peamist, mida kasutan igapäevaselt. Need kaks nippi on suurepärased inimestele, kes paratamatult liialdavad päeva jooksul süsivesikutega (jahutooted, maiustused, puuviljad, joogid jne.), kelle dieet näeb ette süsivesikute piiramist (kaalulangetus, fitness) või kelle keha ei ole nendega just parim sõber (punnid, puhitus, gaasid).

süsivesikud-kaalulangetus-dieet-puhitus-suhkur-kalorid-nipp-tervis-paljas-porgand-merilin-taimre

Ja kui ma tulen nendega lagedale, vajub neil lõug mu talla alla. Püüan neil siis suu vähe koomale saada, selgitades miks just need 2 toiduainet on ideaalsed, et piirata süsivesikute hulka me igapäevatoidus. Need on suurepärased kasutamaks nii hommiku-, lõuna- kui õhtusöögi valmistamisel. Ja JAH, mu kallid maiasmokad, need sobivad ka maiustuste valmistamiseks nagu valatult!

Ja siin nad on:

1. Lillkapsas

Lillkapsas sisaldab rohkelt mineraalaineid – 400-500mg/100g kohta. Mineraalainetest leidub lillkapsas kaaliumi, kaltsiumi, magneesiumi, fosforit, rauda ja mangaani. Lillkapsas sisaldab ka rohkelt C-vitamiini ja foolhapet, seetõttu pole soovitav lillkapsast pikalt kuumutada, kuna see vähendab tunduvalt mõlema kasuliku aine sisaldust. Päevase C-vitamiini ja foolhappe koguse saamiseks piisab vaid 100 grammi toore lillkapsa söömisest.

lillkapsas-süsivesikud-kaalulangetus-dieet-puhitus-suhkur-kalorid-nipp-tervis-paljas-porgand-merilin-taimre

Lillkapsast saab samuti tähtsaid eluks vajalikke B-grupi vitamiine, K-vitamiini ja karotenoide. Lillkapsas sisalduvad süsivesikud ja kiudained aitavad hoida korras inimese seedesüsteemi ja vere kolesteroolisisalduse ning hoiavad ära veresuhkru kõikumise.

Lillkapsas leidub palju taimseid valke, mille koostises on olulisi aminohappeid. Kui tavaliselt oleme harjunud omega-3 rasvhappeid saama kalast, siis üllataval kombel sisaldab neid ka lillkapsas. Omega-3 rasvhapped on olulised nii südame kui ajutöö jaoks.

Kasulikud omadused:

  • Antioksüdandid – lillkapsas sisaldab suurel hulgal erinevaid antioksüdante, mis aitavad alandada oksüdatiivset stressi inimese kehas.
  • Vähivastane – tänu sellele, et lillkapsas sisaldab suurel hulgal erinevaid antioksüdante ja vähktõvevaenulikke aineid, aitavad lill- ja spargelkapsas ennetada vähki haigestumise riski. Teadlaste poolt on selgeks tehtud, et just rinna-, eesnäärme-, munasarja-, käärsoole- ja põievähi ennetamiseks sobib regulaarne toore lillkapsa söömine. Kasu vähktõve ennetamisel on vaid siis, kui kapsast süüakse toorelt. Kuumtöötlemisel hävib suurem osa vähktõbe pidurdavast ainest.
  • Südamele hea – tänu suurele kaaliumi ja K-vitamiini sisaldusele on lillkapsas suurepärane toit südamele.
  • Ideaalne väikelastele – lillkapsas on väga heaks toiduks väikelastele, sest lillkapsas olev foolhape kannab hoolt vere punaliblede töö eest, olles oluline kasvueas lastele ja verevaesuse all kannatavatele inimestele.
  • Seedimisele kasulik – lillkapsas sisalduvad kiudained on kasulikud seedimisele. Süües lillkapsast hoiad ära ka bakteriaalse ülekasvu.
  • Soovitatav süüa eakatel inimestel – lill- ja spargelkapsas on antisklerootilise toimega.

Lillkapsas aitab ennetada:

  • südametalitlushäireid
  • veresoonte lupjumist
  • vähktõbi
  • mao- ja kaksteistsõrmiku haavandeid
  • aneemiat
  • kõhukinnisust
  • ainevahetushäireid ja ülekaalulisust
  • sapi- ja kõhunäärmepõletikku
  • nahahaigusi

Kuidas söögikordades ära kasutada?

Peenelt purustatud lillkapsas on suurepärane aseaine:

  • riisile, kusskussile, kinoale. Maitsesta küüslaugupulbri, kurkumi, soola ja pipraga ning serveeri toorelt või õlis kergelt praetult. Mina kutsun seda lillkapsariisiks!

lillkapsa-riis-cauli-rice-küüslauk-tervislik-lowcarb-lowfat-lowcalorie-retsept-paljas-porgand-merilin-taimre

  • pudru sisse. Nii suurendad oma portsjoni volüümi metsikult, kõht püsib kauem täis ja mingit kõrvalmekki pole! Kes ei tahaks nautida topelt koguses putru samade kalorite juures!

paljas-porgand-merilin-taimre-puder-lillkapsas-nipp-kaalulangetus-retsept

  • pitsataignas. Lillkapsast valmistatud pitsapõhi pole enam meile ju mingi uudis. Lillkapsas, muna ja soovipärane jahu!

Lillkapsapitsa-põhi-retsept-paljas-porgand-tervislik-merilin-taimre-vegan-paleo

Püreestatud keedulillkapsas on suurepärane aseaine:

  • magustoitudes. Mina teen oma šokolaadikoogid ja jäätised lillkapsast! P.S. Retseptid leiate juba augustikuus ilmuvast raamatust!

lillkapsas-tort-kook-šokolaad-mousse-toor-vegan-tervislik-paleo-kaalulangetus-retsept-paljas-organd-merilin-taimre

  • pürees. Asenda pooled või kõik kartulid lillkapsaga, lillkapsapüree on palju maitsvam ja kaalusõbralikum! Püreesuppides on lillkapsas juba tuntum tegelane.

lillkapsa-spinati-avokaado-püree-supp-tervis-kalorid-paljas-porgand-retsept

2. Suvikõrvits

Suvikõrvits on tõenäoliselt kõige mitmekülgsema kasutusalaga köögivili: seda saab süüa nii värskelt, praetult, küpsetatult kui ka grillitult. 

suvikõrvits-süsivesikud-kaalulangetus-dieet-puhitus-suhkur-kalorid-nipp-tervis-paljas-porgand-merilin-taimre

Suvikõrvits on hinnatud selle rohke kiudaine, kaaliumi, C-vitamiini, kaltsiumi, magneesiumi ja fosfori sisaduse poolest. Et rohkem aineid kätte saada, peaks vilja jätma veidi krõmpsuvaks, mitte päris pehmeks küpsetama. Värskes suvikõrvitsas on süsivesikuid vaid 6–8%, nende hulgas nii suhkruid kui ka vees lahustumatuid ja lahustuvaid kiudaineid. Mida nooremate viljadega on tegu, seda rohkem on nendes pektiini.

Kasulikud omadused:

  • Suvikõrvits sisaldab tõeliselt vähe kaloreid – 2 dl viilutatud suvikõrvitsat sisaldab umbes 19 kalorit. See on 40-50% vähem kui teistes rohelistes köögiviljades nagu brokoli ja rooskapsas.
  • Suvikõrvits on südamele hea – Suvikõrvits sisaldab palju kaaliumit, mis hoiab vererõhku kontrolli all, sest vähendab soola kahjulikku mõju kehale. Uuringute järgi vähendab kaaliumirikaste toitude söömine südamehaiguste riski. Lisaks sisaldab suvikõrvits palju C-vitamiini, mis parandab verevarustust ja immuunsüsteemi ning alandab vererõhku.

Kuidas söögikordades ära kasutada?

Suvikõrvitsanuudlid/riivitud suvikõrvits on suurepärane aseaine:

tsukiini-nuudlid-suvikõrvits-süsivesikud-kaalulangetus-dieet-puhitus-suhkur-kalorid-nipp-tervis-paljas-porgand-merilin-taimre

  • pastale. Suvikõrvits tuleb lihtsalt lõigata nuudlisarnasteks peeneteks ribadeks või teha nuudliteks spiraalimasina abil. Neid võib kasutada nii toorel kui kuumtöödeldud kujul. Ribasid saab kasutada, usud või mitte, lasanjelehtede asemel!

gluteenivaba-lasanje-paljas-porgand

  • salatites. Lisa suvikõrvitsanuudlid/-ribad salatisse, vala üle vähese neitsioliiviõliga, maitsesta ning lase 15 minutit istuda. Suvikõrvits pehmeneb ning imab maitseained endasse. Hea viis, kuidas salatist kõht rohkem täis süüa väga väheste kalorite ja süsivesikutega.

suudlid

  • pudrus. Riivi suvikõrvits võimalikult peeneks ja väikesteks tükkideks. Keeda need koos pudruhelvestega pehmeks. Pole arugi saada, et pudrus suvikõrvits peituks. Samas on kauss poole volüümikam, sealjuures kõhtutäitvam, mahlakam, süsivesikutevaesem ja tervislikum.

puder-tsukiini-nuudlid-suvikõrvits-süsivesikud-kaalulangetus-dieet-puhitus-suhkur-kalorid-nipp-tervis-paljas-porgand-merilin-taimre
tsukiini-nuudlid-suvikõrvits-süsivesikud-kaalulangetus-dieet-puhitus-suhkur-kalorid-nipp-tervis-paljas-porgand-merilin-taimre

  • fritterites. Lisa teisigi riivitud köögivilju, muna ja paari minutiga on kõige tervislikumad fritterid juba punus!

paljas-porgand-merilin-taimre-köögvilja-fritterid-lihtne-odav-tervislik-kiire-retsept

  • magustoitudes. Minu lemmikuks on tsukiinibrownied! Nende maitset pole absoluutselt tunda, aga brownie ise on väga pehme, mahlakas ja rikkalik. Teine võimalus on teha suvikõrvitsasaia. Üks minu lemmikuid on suvikõrvitsa-kookosesai, nommm! Ja kes ei oleks kursis minu kuulsa tsukiini-šokolaadi toortordiga, mille kogumassist moodustab suvikõrvits lausa 50%. Ja suhkrut pole tarviski, hehe! Seda saab endale tähtpäevaks või niisama maiustamiseks tellida mult otse, kirjutades merilin@paljasporgand.ee.

toortort-vegan-toor-paleo-šokolaad-suhkruvaba-tsukiini-nuudlid-suvikõrvits-süsivesikud-kaalulangetus-dieet-puhitus-suhkur-kalorid-nipp-tervis-paljas-porgand-merilin-taimretsukiini-nuudlid-suvikõrvits-süsivesikud-kaalulangetus-dieet-puhitus-suhkur-kalorid-nipp-tervis-paljas-porgand-merilin-taimre

Püreestatud suvikõrvits on suurepärane aseaine:

  • smuutides. Püreesta toores tsukiini koos teiste viljadega ühtlaseks. See on täiesti maitsetu ning vähendab muidu puuviljadest ülekoormatud smuuti kalorsust ja süsivesikute sisaldust ideaalselt!

smuutii-nuudlid-suvikõrvits-süsivesikud-kaalulangetus-dieet-puhitus-suhkur-kalorid-nipp-tervis-paljas-porgand-merilin-taimretsukiini-nuudlid-suvikõrvits-süsivesikud-kaalulangetus-dieet-puhitus-suhkur-kalorid-nipp-tervis-paljas-porgand-merilin-taimre

  • suppides ja kastmetes. Suvikõrvits on supertäiteaine kõikides soolastes toitudes, kuhu seda toppida suudad.

supp-püree-tsukiini-nuudlid-suvikõrvits-süsivesikud-kaalulangetus-dieet-puhitus-suhkur-kalorid-nipp-tervis-paljas-porgand-merilin-taimre

Loodan, et said kõrva taha pandud nii mõnegi nipi. Kriba kommentaaridesse, kuhu sina köögivilju peidad? Milline on sinu suhe süsivesikutega? Kui tekib mõni küsimus, siis vastan alati suurima hea meelega! Tsäu-pläu, maiasmokad!

14 Kommentaari

  1. Kiisukeauh ütleb:

    Mina sain spagetimasina kingiks Topshopist. Super äge riistapuu. Ja kui ruttu saavad need spagetid valmis veel. Ja väga mugavalt ja ruttu saab salatisse köögivilju sellega teha. Mul veel hea hulk retsepte oma aega ootamas. Väga asjalik postitus. Sain uusi ideid juurde. Aitäh! :)

  2. Maarja ütleb:

    Sooviks teada, mis firma nuudliaparaat on? Pikemat aega plaanin osta, aga pole suutnud valikut teha.:)

  3. Kiks ütleb:

    Vot see oli väärt lugemine, aitäh! Lillkapsas sai minu jaoks hoopis teise tähenduse :) Suvikõrvitsa nuudliaparaati oleks ka nüüd vaja….

    Päikest,
    Kiks / http://www.imfit.eu

  4. Margit ütleb:

    Väga meeldivad sinu artiklid :), kindlasti hakkan nüüd veelgi rohkem kasutama just köögivilju toidus. Tänan sind, et kirjutad nii kasulikku informatsiooni fitnessiga tegelejatele ja ka tavalistele kaalulangetajatele.

  5. Treivo ütleb:

    Tere!
    Minu suhe süsivesikutega on selline, et need moodustavad minu toidust 50-60%(võistlus eelsel päeval veel rohkemgi). Kuna tegelen pikamaajooksuga, siis ei tule kõneallagi vähendada süskarite osakaalu oma toitumises. Köögivilju ei pea ma õnneks mitte kuhugi ära peitma, sest ma võin neid lõputult süüa.Peaaegu iga õhtusöögi osa on mul 300-400g külmutatud köögivilja erinevates variatsioonides. Ja teaduslikult on ka veel see ära tõestatud, et süsivesikuid ei pea mitte kuidagi asendama, kui neid tarbida mõõdukalt ja need moodustavad 50-60% päeva energiast. Vaatakem kasvõi Cristiano Ronaldo pilte tema toidust. Õhtusöögi ajal tal on pidevalt toidu kõrval 4-5 viilu täiesti tavalist saia. See on Lõuna-Euroopas väga levinud, et süüakse täiesti tavalist jahu. Ja seal on ülekaalulisi palju vähem kui meil. Ning kes meestest ei tahaks endale keha nagu Ronaldol. Nii et süsivesikutel ei ole halba mitte midagi. Vastupidi, need on asendamatud inimeste jaoks igapäeva elus.

    • Paljas Porgand ütleb:

      Tere Treivo,

      Aga ma nõustun täiesti ju :D Ma pole kordagi öelnud, et süsivesikud HALVAD oleks, et neid ei tohiks süüa ja tuleks kõikjal asendada. Kui tähelepanelikumalt lugeda, siis on alguses selgelt välja toodud, kellele need alternatiivsed söögitegemismeetodid kasuks võiks tulla. Neile, kelle dieet ei luba nii ohjeldamatult süsivesikuid, kelle keha pole süsivesikutega suurem sõber (akne, puhitus jms) või kes sööb päevas juba niigi palju süsivesikuid (maiustused, jahutooted jms). Ja kahjuks pole kõik tippsportlased, et võiksid 250-400 g süsivesikuid päevas süüa, teades, et keha need energiana ära kasutab. See on täiesti loogiline, et Ronaldo oma füüsilise koormuse juures võib nö “go-nuts-with-carbs” :) Ühesõnaga, on palju neid kellele see postitus tuleb kasuks ;)

  6. Nele ütleb:

    Raamat meeldib väga :). Teema on minu jaoks uus ja tundmatu veel. Seepärast tekkis ka küsimus datlipüree kohta. Kas seda valmistatakse kuivatatud datlitest, lihtsalt saumiksriga puruks? Kas arvestus võiks olla umbes 1 tl suhkrut vs 1 tl püreed? Suured tänud juba ette.

    • Paljas Porgand ütleb:

      Tore kuulda! :) Seda saab nii värsketest kivideta datlitest kui ka leotatud kuivatatud datlitest. Päris üks ühele see ei käi. Magusus ja konsistents on erinevad :) Võid lisada vähem vedelikku, et liiga vedelaks ei tee. Magusus käib maitse värvi. Ise ma ei vaata suhkruga retseptide poolegi ja teen kõik nullist :D

  7. Nele ütleb:

    Tere! Tellisin Su raamatu ja sain selle täna kätte. Natuke sirvisin juba ja see tundub nii hingeline ja ilus. Loodan, et leian sealt jõudu oma kaalulangetusega alustamise jaoks.:) Soovin kõike head! N

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga