10 viisi, kuidas alkoholi halba mõju vähendada

alkohol-tervis-kahjulik-mõju-jook-vesi-devin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-nocco-bcaa-tervis

Terviseblogi autorina, on minu poole saadetud korduvalt soove rääkida meid kõiki puudutaval teemal  – alkohol. Olgu sa või karsklane, alkohol puudutab sindki, sest see on meie ümber iga päev pea igal pool. Enamasti oleme me kokku puutunud sellega kõik – kes vähemal, kes rohkemal määral. Ma ei varja midagi ja ütlen ausalt, et nooruspõlves sai maha peetud ikka alkoholi vägistavaid pidusid. Olen õnnelik, et mõistsin alkoholi laastavaid mõjusid enne, kui see mu tervisele hakkas.

alkohol-tervis-kahjulik-mõju-jook-vesi-devin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi

Nüüdseks olen igasuguse alkoholi pruukimise seljatanud… Kindlasti mängib siin olulist rolli minu bikiinifitnessi ettevalmistus, kuid ka ilma selleta, oleks alkohol mulle kaaslaseks vaid tähistamist väärt üritustel viisakaks kokku löömiseks või punase liha kõrvale klaasikese punase veini näol. Noooo võib-olla eksiks üks külm kokteil ära ka kuuma suvepäeva, hehe. Aga sellegipoolest taunin ma liigset alkoholi tarbimist ning tegin ise viimase alkohoolse joogi juuni algul. Kellel aga kuulub alkohol ellu, olgu see kord kuus, kord nädalas või iga päev, siis mul on häid uudiseid. Meelemürgi kahjulikke mõjusid annab minimaliseerida järgmiselt:

#1 Ära joo!

Ilmselgelt on see kõige lollikindlam viis, kuidas vähendada alkoholi kahjulikke mõjusid meie organismile. Ei mina, arstid ega ka reklaamplakatid tänavatel väsi kordamast, et alkohol kahjustab me tervist rohkem kui arvata oskame. Toon välja mõned enamlevinumad tagajärjed:

  • Ajule Alkohol häirib aju funktsionaalsust, mis võivad väljenduda käitumise ja tujude muutlikkuses, selgelt mõtlemise võimetuses ning liikumis- ja koordinatsioonihäiretes.
  • Südamele – Alkoholi tarbimine kahjustab südant ning võib viia arütmia, südameataki, kõrge vererõhu ja kardiomüpaatia ehk südamelihaskesta haigusteni.
  • Maksale – Alkoholi liigtarbimine on maksale väga koormav ja põhjustab maksa rasvumist, maksarakkude põletikku ehk hepatiiti ja pöördumatut maksakahjustust
  • Pankreasele – Alkoholi tarbides hakkab pankreas tootma toksilisi aineid, mis võivad põhustada pankreatiiti ehk kõhunäärme põletikku, mille tagajärjel jääb seedimine häirituks.
  • Immuunsüsteemile – Alkohol nõrgestab me immuunsust ja seeläbi ka organismi, tehes meid palju vastuvõtlikumaks haigustele. 
  • Vähk  Liigne alkoholi tarbimine põhjustab suuõõne-, kõri-, maksa- ja rinnavähki.

alkohol-tervis-kahjulik-mõju-jook-vesi-devin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-nocco-bcaa-tervis

Pea meeles, alkoholi puhul juba natuke on liiga palju. Mina armastan seltskonnas juua Nocco BCAA jooke, jääteed või sidruni-/kurgi-/piparmündivett selle asemel.

Kuna selle postituse kord juba avanud olete, siis võib eeldada, et olete seda nõu eiranud või plaanite seda õige pea teha. Seega jätkame…

#2 Ära joo tühja kõhu peale

alkohol-tervis-kahjulik-mõju-jook-vesi-devin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-nocco-bcaa-tervis-uni-tähtsus-pohmell-tervislik-toit-toitumine

Nagu toiduga, liigub alkohol meie kõhtu, kus see jääb ootama seedimist. Kui sa pole söönud, lõhustatakse see kiiremini ning tulemuseks on kiiresti ilmnev joove. Kui oled söönud, ei jõua alkohol nii kiiresti verre, vähendades seega joovet. Seda on eriti oluline silmas pidada siis, kui ees on ootamas pigem õhtupoolik.

#3 Vali alkoholi hoolikalt

Vältige analoogühendeid. Ärge jooge eri tüüpi jooke läbisegi – näiteks õlut, viskit, šampust jne. See ärritab magu ja nii on hilisem halb enesetunne peaaegu garanteeritud. Rohkesti lisaaineid sisaldavad, enamasti tumedat värvi joogid, tekitavad suurema pohmeluse. Järgnevalt on järjestatud joogid kõige vähem pohmelust põhjustavast kõige rängemani:

  1. Puhas etanool
  2. Viin
  3. Džinn
  4. Valge vein
  5. Viski
  6. Rumm
  7. Punavein
  8. Brändi
  9. Kihisevad alkohoolsed joogid

alkohol-tervis-kahjulik-mõju-jook-vesi-devin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-nocco-bcaa-tervis-skinny-bitch-vodka-soda-sidrun-tervislik-kokteil-kalorivaene

Kõige kalorivaesem ja “tervislikum” alkohoolne jook oleks Skinny Bitch – 4 cl viina, klaasitäis jääd, pikendatud Devin Air looduslikult aluselise karboniseeritud veega, maitsestatud sidrunimahlaga ja kaunistatud sidruni ja rosmariinioksaga. Nii võid olla kindel, et taastad alkoholi juues samal ajal oma vee- ja soolavarusid.

#4 Sea eelnevalt piirid ja joo mõõduka kiirusega

alkohol-tervis-kahjulik-mõju-jook-vesi-devin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-nocco-bcaa-tervis

Sea endale kindel piir, millest rohkem sa õhtu jooksul alkoholi ei tarbi. Kui piir käes, mine üle veele või muule alkoholivabale joogile.

Osta oma õhtune alkohol kodusele üritusele kaasa ja piirdu sellega. Pudeli tühjendades ära kuku kõigi teiste jooke segi kurgust alla kulistama. Võta aeg maha ja joo mõõdukalt, teadvustades endale koguseid.

Väljas juues, telli 1 jook korraga, olenemata sellest, kas 2=3 või mitte. Iga järgnev on sulle vaid liigne peavalu järgmisel päeval. Või jaga pudelit seltskonnaga. Ära vala klaasi enne täis, kui see on tilgatu. Nii on lihtsam järge pidada, palju juba joonud oled.

#5 Hoidu kofeiinist

Kohv viib sarnaselt alkoholiga vett kehast välja, seega kohvijooke tasuks vältida. Tean, et üks parimaid kokteile loodud, aga Espresso Martini ei ole kahjuks parim idee. Enne alkoholi tarbimist joo pigem maitsvat teed, mis oleks ühtlasi ka tervendav. Näiteks Especha Eesti käsitöö teed, mis pakatavad maitsetest!

alkohol-tervis-kahjulik-mõju-jook-vesi-devin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-especha-tee-eesti-käsitöö-tervis

#6 Joo rohkelt vett

Alkohol on diureetikum, mis sunnib organismi väljastama rohkem vedelikke kui tavaliselt ja tulemuseks on tugev vedelikupuudus. Vett tasub juua juba enne alkoholi pruukimist ning samuti iga alkohoolse joogi vahepeal. Kuna pohmeluse üks peamisi põhjustajaid on vedelikupuudus, siis mida rohkem vett juua, seda parem.

alkohol-tervis-kahjulik-mõju-jook-vesi-devin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-devin-air-vesi-aluseline-tervislik-tervis

Peojärgsel hommikul peaks esimese asjana haarama vee järele. Vesi alandab paistetust ning alkoholiga kaotatud vedelik tuleb taastada. Minu suureks lemmikuks on ainus tugevalt aluseline vesi EestisDevin, mida joon vähemalt poolteist liitrit päevas.

Miks just aluseline vesi? Alkohol on olemuselt happeline. Alkoholi ja maomahla koosmõjul muutub mao keskkond liialt happeliseks, mis võib põhjustada tervisehäireid. Alkoholi tarvitamise põhjustatud pohmelus on tingitud liigsetest hapetest organismis. Aluseline vesi saab aidata sinu kehal vabaneda happelistest jääkidest neid neutraliseerides ja kehast välja viies. Seega aluseline vesi tasakaalustab alkoholi tekitatud happelisuse. See aitab ennetada alkoholi esilekutsutavat vedelikupuudust ja ennetada sellest tulenevat halba enesetunnet, sh peavalu. Samuti langetab vee joomine alkoholi kontsentratsiooni, mistõttu on ka maksale langev koormus oluliselt väiksem. Juues koos alkoholiga vett, aitame organismil happelisusega paremini toime tulla.

alkohol-tervis-kahjulik-mõju-jook-vesi-devin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-devin-air-vesi-aluseline-tervislik-tervis

Miks on happe ja aluse tasakaal inimese organismis väga olulisel kohal? Vere ideaalne pH-tase on 7,365, mis on kergelt aluseline. Iga väiksemgi kõikumine happelisuse poole mõjutab kogu meie organismi. Kui ideaalsest pH-st on kaldutud happelisema poole, väheneb organismi võime omastada toitaineid ning vitamiine ja mineraale. Seetõttu langeb omakorda rakkude energiatootlikkus ja kahjustub rakkude taastumisvõime; nõrgeneb keha võime toota ensüüme ja hormoone; häiritud on ka seedesüsteem ning keha muutub vastuvõtlikuks rasvumisele ja paljudele muudele tervisehädadele. Inimese keha näeb tohutut vaeva liigse happelisuse neutraliseerimiseks, kuid ei tee seda alati parimail viisidel. Nimelt laenab organism aluselisi mineraale luudest ja kudedest, mille tulemusena organism tervikuna nõrgeneb ja loob soodsad tingimused haiguste tekkeks.

#7 Jaluta koju

Kui elad linnale lähedal, siis on tihtipeale kiireim viis koju jõudmiseks jalutuskäik. Taksode saamine võib olla keerukas ja pealegi teed sa endale suure teene. Jalutamine käivitab su ainevahetuse, seega väljub alkohol su organismist ka kiiremini.

alkohol-tervis-kahjulik-mõju-jook-vesi-devin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-nocco-bcaa-tervis-uni-tähtsus-pohmell-tervislik-toit-toitumine-jaluta

Kui elad linnast eemal, siis jaluta näiteks kümme minutit enne takso püüdmist. Ilmselgelt kui sa pole ülalolevaid nippe järginud ning oled liikumisvõimetu, siis võta esimesel võimalusel takso ja kobi koju magama!

#8 Dušš enne magamaminekut

alkohol-tervis-kahjulik-mõju-jook-vesi-devin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-nocco-bcaa-tervis-uni-tähtsus-pohmell-dušš

Soe dušš tõstab su kehatemperatuuri, mis valmistab sind ette paremaks uneks ja loodetavasti jääb vahele voodisse heites tüüpiline karussell.

#9 Toidud, mis parandavad enesetunnet

Teatud toitudel on pohmelli vähendamisele teaduslik kinnitus.

Joogid, mis aitavad:

  • Spordijoogid ja kookosvesi. Mõlemad sisaldavad suurel määral kehale vajalikke elektrolüüte, mille tase veres on langenud.
  • Ingveri või piparmündi tee. Ingver alandab iiveldust ning piparmünt vähendab kõhuvalu. Ideaalsed on Especha “Sa oled andekas” ja “Sa oled kallis” teed, mis sisaldavad kõike vajalikku, et pohmelust minimaliseerida.

alkohol-tervis-kahjulik-mõju-jook-vesi-devin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-especha-tee-eesti-käsitöö-tervis

  • Puuviljamahl. Õuna või jõhvika mahl paneb taastumisprotsessi tööle. Mahlades on ka palju vitamiine ja koheselt vabanevaid süsivesikuid, mis kiirendavad ainevahetust.
  • Hapukurgivedelik sisaldab äädikat, soola ja vett, mis taastavad samuti elektrolüütide tasakaalu. Parima tulemuse annab see, kui juua pool klaasi hapukurgivett ka enne alkoholi tarvitamist ja teine pool pärast.

Toidud, mis aitavad:

alkohol-tervis-kahjulik-mõju-jook-vesi-devin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-especha-tee-eesti-käsitöö-tervis-pohmell-banaanid-kaalium-kiudained-suhkur

  • Banaanid, kiivi ja spinat. Kõigis neis sisaldub palju kaaliumit, mille alkohol on välja viinud.
  • Munad on ideaalne toit, millest peojärgsel päeval hommikusöök valmistada. Munad sisaldavad aminohappeid, mis soodustavad maksa tööd ning aitavad maksal alkoholi lahustada.
  • Soe kanasupp taastab vedelikuvarud, soojendab keha ning köögiviljades ja kanalihas on palju vitamiine.
  • Näkileivad või meega röstsai. Mõlemad annavad kehale piisavalt kiudaineid, et kiirendada ainevahetust, kuid samas ei ärrita kõhtu.
  • Kaerahelbed on väga toitainerikkad, sisaldades B-vitamiini, kaltsiumi, magneesiumi ja rauda. Kaerahelbed neutraliseerivad happeid ning hoiavad veresuhkru stabiilsena.
  • Tomatid ja tomatimahl sisaldavad põletikku alandavaid antioksüdante ning maksa turgutavat fruktoosi ja C-vitamiini.
  • Alkohol viib kehast B-grupi vitamiine välja. B-vitamiinid on olulised paljudes ainevahetuse protsessides ning maksa toksiinide väljutamine sõltub suurel määral B-vitamiinidest. Söö B-vitamiinide poolest rikast banaani, spinatit, kartulit, hommikuhelbeid või võta vajadusel looduslikku kompleksset B-grupi vitamiinide preparaati.

Mida vältida:

alkohol-tervis-kahjulik-mõju-jook-vesi-devin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-nocco-bcaa-tervis-uni-tähtsus-pohmell-burger-ebatervislik-rasv

  • Vastupidiselt levinud arvamusele ei ole rasvased toidud pohmellipäeval parim valik. Rasvarikas eine tasuks sel juhul süüa enne peo algust, kuna siis ei imendu alkohol nii kiiresti verre ega asu keha hetkega laastama. Seevastu praetud või fritüüritud toidud võivad peojärgsel hommikul kõhtu hoopis ärritada. Mõelge uuesti, kui öösel jalad Mäki, Hessi või muu kiirtoidukoha poole seate.
  • Alkohol! Tagajärgi pole mõtet algpõhjusega ravima asuda: hommikune pits või õllepurk võib enesetunnet ajutiselt parandada, kuid keha jätkab dehüdreerimist, mis põhjustab hiljem veelgi hullemat pohmelli.

#10 Maga alkohol välja

Aeg ravib kõik haavad. Kuldsed sõnad ka pohmeluse korral. Võta aeg maha ja maga end välja. Kui olid planeerinud järgmisesse hommikusse toimetused või trenni, siis targem on need edasi lükata ja anda oma organismile aega taastuda. Vastasel juhul ei anna sa endast niikuinii 100% ja teed kokkuvõttes endale vaid karuteene.

alkohol-tervis-kahjulik-mõju-jook-vesi-devin-merilin-taimre-paljas-porgand-blogi-nocco-bcaa-tervis-uni-tähtsus-pohmell

Postituse lõpuks kordan veel kord, et ka vähe alkoholi on liiga palju. Püüa piirata meelemürgi pruukimist parema tervise nimel, kasutades ülaltoodud nippe. Kui on küsimusi, siis küsi julgelt! Vastan peaaegu kõigele, hehe!

P.S. Väga palju huvitavaid fakte ja informatsiooni alkoholi kohta leiab SIIT!

1 Comment

  1. […] 10 viisi, kuidas alkoholi halba mõju vähendada […]

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga